ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ: СТРАТЕГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ

Автор(и)

  • Ірина Соколова Маріупольський державний університет, пр. Будівельників, 129 а, 87500 Маріуполь, Україна https://orcid.org/0000-0003-4425-1859

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.143149

Ключові слова:

Європейська Асоціація університетів, забезпечення якості, культура якості, менеджмент якості, освітня політика

Анотація

У статті визначено і охарактеризовано основні напрямки діяльності Європейської Асоціації університетів щодо забезпечення якості вищої освіти. З’ясовано роль ЄАУ у формуванні європейської культури якості шля- хом вироблення освітньої політики і прийняття концептуальних документів, проведення щорічних форумів для розширення рамок діалогу у контексті мінливих змін ландшафту ЄПВО, консолідації внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів щодо упровадження кращих практик забезпечення якості. Описано Інституційну програму оцінки якості вищої освіти, яку реалізовано у 45 країнах світу, а також інші програми і проекти ме- неджменту якості на національному і інституційному рівнях. Визначено ключові завдання ЄАУ на 2017-2019 роки, спрямовані на збереження і розвиток університетських цінностей.

Біографія автора

Ірина Соколова, Маріупольський державний університет, пр. Будівельників, 129 а, 87500 Маріуполь, Україна

Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освіти

Посилання

Annual report 2015 (2016). European University Association. Editing: Jessica Carter. Retrieved from http://www. eua.be (eng).

Building bridges: Making sense of quality assurance in European, national and institutional context (2011).

A selection of papers from the 5th EQAF, 18–20 November 2010. EUA, 72 (eng).

Creativity and diversity: Challenges for quality assurance beyond 2010: a selection of papers from the 4th EQAF (2010). 19–21 November 2009. EUA, 76 (eng).

EUA Policy Statement on Quality and Quality Assurance in the European Higher Education Area. Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/EUA-QA-Policy-2010.pdf?sfvrsn=4 (eng).

EUA key objectives 2017-2019 (2017). EUA, 8. Retrieved from http://www.eua.be/ Libraries/EUA-AnnConf017/ item5_2017_ga_19_key_objectives_2017-2019.pdf?sfvrsn=0 (eng).

Glasgow declaration (2005). Strong Universities for a Strong Europe, 24. Retrieved from http://www.eua.be/eua/jsp/ en/upload/ Glasgow_Declaration.1114612714258.pdf (eng).

Graz Convention (2003). Retrieved from http://eua.uni-graz.at/graz_docs/Graz0531-manus.doc on September 27th, 2007. – 6. p. (eng).

Greere Anca and Riley Catherine (2014). Engagement, empowerment, ownership. How to nurture the quality culture in higher education. Working together to take quality forward: a selection of papers from the 8th EQAF, 21- 23 November 2013. D. Derricott, & H. Kekäläinen (Eds.). EUA Case studies, 38–43 (eng).

Harvey, Lee (2008). Using the European Standards and Guidelines: Some concluding remarks. Implementing and using quality assurance: strategy and practice: a selection of papers from the 2nd EQAF, 15–17 November 2007. EUA, 93 (eng).

Harvey, L., & Stensaker, B. (2008). Quality culture: Understandings, boundaries and linkages. European Journal of Education, 43(4), 427–442. doi:10.1111/j.1465-3435.2008.00367.x. (eng).

How does quality assurance make a difference? (2013): a selection of papers from the 7th EQAF. 2013, 84 (eng).

Institutional Evaluation Programme. A tool for strategic change. Supporting continuous improvement (2015).

Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/iep/ eua_iep_leaflet_webc95b64ca84b96a879ce5ff00009465c7. pdf?sfvrsn=0 (eng).

Lisbon Declaration (2007). Europe’s Universities beyond 2010: Diversity with a Common Purpose. Retrieved from http://www.eua.be/activities-services/publications/eua-policy-positions.aspx (eng).

Manfred, Lueger, & Oliver, Vettori (2009). «Flexibilising» standards? The role of quality standards within a participa- tive quality culture. Implementing and using quality assurance: strategy and practice: a selection of papers from the 2nd EQAF, 15–17 November 2007. EUA, 12–14 (eng).

Prague declaration (2009). European Universities – Looking forward with confidence. Brussels, Belgium: European University Association, 8 (eng).

The 9th European Quality Assurance Forum (2014). Retrieved from https://www.eurashe.eu/events/eqaf/9- barcelona-2014/ (eng).

The 10th European Quality Assurance Forum «Taking stock and looking forward» (2015). Retrieved from https://www. eurashe.eu/events/eqaf/10-london-2015/ (eng).

The 11th European Quality Assurance Forum Quality in context – embedding improvement (2016). Retrieved from http://eua.be/activities-services/events/event/2016/11/17/default-calendar/11th-european-quality-assur- ance-forum?tab=presentations (eng).

Trends 2010: A decade of change in European Higher Education (2010). Andree Sursoce & Hanne Smidt (Eds.).

EUA (eng).

Trends 2015: Learning and Teaching in European Universities (2015). Andree Sursoce (Ed.). EUA (eng).

Trends in quality assurance (2009): a selection of papers from the 3RD EQAF 20–22 November 2008, Hungary.

EUA (eng).

Quality and trust: at the heart of what we do (2012): a selection of papers from the 6th EQAF, 17–19 November 2011, Belgium. EUA (eng).

Quality Culture in European Universities: A Bottom-Up Approach Report on the Three Rounds of the Quality Culture Project 2002 – 2006 (2006). Brussels, Belgium. EUA (eng).

Working together to take quality forward (2014). A selection of papers from the 8th EQAF, 21–23 November 2013, Sweden. Dan, Derricott, Helka, Kekäläinen, & Maria, Kelo. EUA CASE STUDIES (eng).

Downloads


Переглядів анотації: 7

Опубліковано

2017-10-01

Як цитувати

Соколова, І. (2017). ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ: СТРАТЕГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ. ОСВІТОЛОГІЯ, (6), 143–149. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.143149

Номер

Розділ

Забезпечення якості вищої освіти: українсько-польський досвід