INCLUSIVE PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENTIFIC KNOWLEDGE ABOUT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.147151

Keywords:

inclusive pedagogy, inclusive education, modernization of education, osvitology (science about education), individuals with special educational needs

Abstract

The article’s attention is focused on the need in reviewing of inclusive education as an important element in research in the field of education, due to coordination of social and educational integration of persons with special needs with a worldwide common desire for social justice; it is stated that the development of inclusive education in Ukraine needs a new educational field that will serve their needs, and professionals with established competence in the field of inclusive education; it is outlined inclusive pedagogy as a relatively young branch of pedagogical knowledge in Ukraine, which began to develop after receiving the country’s independence as a result of activation of the public demand for the theory and methodology of training and education of children with different disabilities in conditions of educational inclusion and training teachers to work with children in inclusive environment; it is given the current context of the interpreta- tion of the definition of «inclusive education» as the science of training and education of people with special needs in conditions of general space providing them with effective psycho-pedagogical and social support by interdisciplinary team of professionals; the object, the subject, purpose and objectives of inclusive pedagogy in the context of the formation and development of modern scientific knowledge about education, namely for osvitology (science about education) are looked through; it is briefly described the author’s periodization of the development of inclusive pedagogy as a science about training and upbringing of children with special educational needs in a general area, and the criteria that became the basis of periodization of Inclusive pedagogy are outlined; it is singled in the development of three periods: the im- plicit (XI - the second half of the XIX), explicit (second half of XIX - beginning of XXI) and institutional (2010 - present day); it is shown that osvitology (science about education) promotes understanding and definition of the place of inclu- sive pedagogy as a new field of pedagogical knowledge in the scientific educational space.

Author Biography

Еlena Martynchuk, Borys Grinchenko Kyiv University; 17 Tychyny Str, 02152 Kyiv, Ukraine

Ph.D. in Education, Head of  Special Psychology, Special and Inclusive Education Department of Institute of Human Sciences

References

Демченко І. І. Сутність поняття «інклюзивна педагогіка». – 2013. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/902/1/INKLUS_PEDAGOGIKA_tesy.pdf (Дата звернення: 15.05.2016)

Дефектологічний словник: навчальний посібник / За ред. В. І. Бондаря, В. М. Синьова. – К.: «МП Леся», 2011 – 528 с.

Огнев’юк В. Реформування – як сутнісна характеристика сучасної освіти / В. Огнев’юк // Освітоло- гія / oświatologia. – 2013. – Вип. 2. – С. 9-13.

Огнев’юк В. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти / В. Огнев’юк // Освітологія / oświatologia. – 2012. – Вип. 1. – С. 69-75.

Синьов В. М., Шеремет М. К., Руденко Л. М., Шульженко Д. І. Освітньо-психологічна інтеграція школярів із психофізичними порушеннями в у сучасних умовах України // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 7, у 2 т. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Т.2 (7). – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2016. – С. 323-344.

Cисоєва С. Освітні реформи: освітологічний контекст / С. Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2013. – Вип. 2. – С. 36-45.

Cисоєва С. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології / С. Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2014. – Вип. 3. – С. 17-23.

Cисоєва С. Сфера освіти як об’єкт дослідження / Світлана Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2012. – Вип. 1. – С. 22-29.

Мартинчук О. В. Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання / О.В. Мартинчук // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 7, у 2 т. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Т.1 (7). – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2016. – С. 260-280.

Slee R. Social justice and the changing directions in educational research: the case of inclusive educa- tion. International Journal of Inclusive Education. 2001, 5(2-3), 167-177, doi:10.1080/13603110010035832. (eng). – Режим доступу: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1360311001003583

Downloads


Abstract views: 719

Published

2016-10-30

How to Cite

Martynchuk Е. (2016). INCLUSIVE PEDAGOGY IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENTIFIC KNOWLEDGE ABOUT EDUCATION. OSVITOLOHIYA, (5), 147–151. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.147151

Issue

Section

Pedagogical origins of edutology