PEDAGOGIKA INKLUZYJNA W KONTEKŚCIE WSPÓŁCZESNEJ WIEDZY NAUKOWEJ NA TEMAT EDUKACJI
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.147151Słowa kluczowe:
edukacja włączająca, pedagogika inkluzyjna, modernizacja wykształcenia, oświatologia, osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiAbstrakt
W artykule zwraca się uwagę na konieczność rozważania edukacji włączającej jako ważnego elementu w badaniach w dziedzinie edukacji, ze względu na koordynację społecznej i edukacyjnej integracji osób ze specjalnymi potrzebami z ogólnoświatowym wspólnym pragnieniem do sprawiedliwości społecznej; zaznaczono jest, że rozwój edukacji inklu- zyjnej w Ukrainie potrzebuje nowej branży pedagogicznej do obsługiwania jej potrzeb, oraz specjalistów o sformowa- nych kompetencjach w dziedzinie edukacji włączającej; rozpatrzono przedmiot, cel i zadania pedagogiki włączającej w kontekście tworzenia i rozwoju współczesnej wiedzy naukowej o edukacji, a mianowicie oświatologii; opisano periodyzację autorsą rozwoju pedagogiki inkluzyjnej jako nauki o edukacji i wychowywaniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ogólnokształcącej przestrzeni, wyodrębniono w rozwoju pedagogiki inkluyzjnej trzy okresy: implicytny, eksplicytny oraz instytucjonalny; pokazano, że oświatologia sprzyja określeniu i zrozumieniu miejsca pedagogiki włączającej jako nowej dziedziny wiedzy pedagogicznej w naukowej przestrzeni edukacyjnej.
Bibliografia
Демченко І. І. Сутність поняття «інклюзивна педагогіка». – 2013. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/902/1/INKLUS_PEDAGOGIKA_tesy.pdf (Дата звернення: 15.05.2016)
Дефектологічний словник: навчальний посібник / За ред. В. І. Бондаря, В. М. Синьова. – К.: «МП Леся», 2011 – 528 с.
Огнев’юк В. Реформування – як сутнісна характеристика сучасної освіти / В. Огнев’юк // Освітоло- гія / oświatologia. – 2013. – Вип. 2. – С. 9-13.
Огнев’юк В. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти / В. Огнев’юк // Освітологія / oświatologia. – 2012. – Вип. 1. – С. 69-75.
Синьов В. М., Шеремет М. К., Руденко Л. М., Шульженко Д. І. Освітньо-психологічна інтеграція школярів із психофізичними порушеннями в у сучасних умовах України // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 7, у 2 т. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Т.2 (7). – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2016. – С. 323-344.
Cисоєва С. Освітні реформи: освітологічний контекст / С. Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2013. – Вип. 2. – С. 36-45.
Cисоєва С. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології / С. Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2014. – Вип. 3. – С. 17-23.
Cисоєва С. Сфера освіти як об’єкт дослідження / Світлана Сисоєва // Освітологія / oświatologia, 2012. – Вип. 1. – С. 22-29.
Мартинчук О. В. Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання / О.В. Мартинчук // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць: вип. 7, у 2 т. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Т.1 (7). – Кам’янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2016. – С. 260-280.
Slee R. Social justice and the changing directions in educational research: the case of inclusive educa- tion. International Journal of Inclusive Education. 2001, 5(2-3), 167-177, doi:10.1080/13603110010035832. (eng). – Режим доступу: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1360311001003583
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Олена Мартинчук

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.