PHENOMENON OF LIFELONG PROFESSIONAL EDUCATION IN ACHIEVING OF PROFESSIONAL «ACME»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.3237

Keywords:

acmeology, lifelong education, professional training, professional acme, phenomenon

Abstract

In the article the concept of «lifelong education» was analyzed as well as its main characteristics and features. The composition (formal, unformal, informal education) was specificated and lifelong education system was characterized.
The professional’s acmeological characteristics were analyzed together with one’s «acme» conditions of formation, devel- opment and achievement. The phenomenology of lifelong professional education was found and the qualitative charac- teristics of one’s development in the educational system in the process of training within the higher education institution were identified as well as conditions of future specialist’s acme-competency potential development. Acme in professional development is defined as the highest level for a certain person in his professional development at a certain stage of life’s journey, which is manifested in the maximum mobilization, implementation of one’s professional abilities, possibilities and reserves. Professional acme may have varying degrees of social and personal significance.
While passing the professional way a person acquires a certain experience, grows both personally and spiritually, and seeks to achieve one’s acme. There are some qualitative characteristics of person’s development in the educational system such as: maturity (educational, social, professional, personal, age-connected); professionalism; integrity; success; high motivation to gain either achievement or self-improvement; performance. The professional’s success and one’s self- realization are to be complimented with over-personal goals, objectives and needs of society. In nowadays labor market the continuous improvement of the specialist’s professional competence is not only a guarantee of its employment, but also the way to reach the acme as a top of professional excellence.

References

Александров В. Т. Стандарт розумних. До питання про введення єдиного міжнародного стандарту якості навчання / В. Т. Александров // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць Одеського регіонального інституту державного управління. Вип. 3 (23). – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2005. – C. 428-442.

Ананьєв Б. Г. Интеллектуальное развитие взрослых как характеристика обучаемости / Б. Г. Ананьєв // Сов. педагогика. – 1969. – № 10. – С.14-20.

Гладкова В. М. Основи акмеології: Підручник / В. М. Гладкова, С. Д. Пожарський. – Львів: Новий Світ, 2000, 2011. – 320 с.

Гулай О. Непрерывное образование – условие формирования квалифицированного специалиста / О. Гулай // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – 2010. – Вип. 26. – С. 3-10.

Даниленко В. Методологічні проблеми неперервної професійної освіти / В. Даниленко, К. Левківський, В. Мележик // Вища школа. – 2003. – №2-3. – С. 38-39.

Деркач А. А. Акмеология в вопросах и ответах: Учебн. пособие / А. А. Деркач, Е. В. Селезнева. – М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2007. – 248 с.

Диба Т. Г. Акмеологічні засади неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання: базові поняття / Т. Г. Диба // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2015. – Випуск 1-2 (42-43). – С. 24-31.

Кремень В. Г. Нові вимоги до освіти та її змісту / В. Г. Кремень // Виклики України: розробка рамко- вих основ змісту (національного курікулуму) загальної середньої освіти для 21 століття: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. «Рівний доступ до якісної освіти», 26-27 червня 2007 р., м. Київ. – К.: ТОВ УВПК «Ексоб», 2007. – С. 3-10.

Кузьмина Н. В. Творческий потенциал специалиста. Акмеологические проблемы развития / Н. В. Кузьмина // Гуманизация образования. Психолого-педагогический международный журнал. – 1995. – №1. – С. 41-46.

Маркова А. К. Акме в профессиональном развитии человека / А. К. Маркова // Акмеология: Учеб- ник / Под ред А. А. Деркача. – М., 2005. – 376 с.

Огнев’юк В. О. Розвиток в університетській освіті акме-компетентнісного потенціалу майбутньо- го фахівця / В. О. Огнев’юк // Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 17-18 лютого 2011 р. – К., 2011. – С. 6-9.

Олійник В. В. Освіта впродовж життя: як і чому вчити дорослих? [Електронний ресурс] / В. В. Олійник. – Режим доступу: http://www.apsu.org.ua/images/top3.jps

Освітологія: витоки наукового напряму: Монографія / За ред. В. О. Огнев’юка. – К.: ВП «Едельвейс», 2012. – 336 с.

Пальчевський С. С. Акмеологія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / С. С. Пальчевський. – Київ: Кондор, 2008. – 398 с.

Рыжаков М. В. Государственный образовательный стандарт основного общего образования (тео- рия и практика) / М. В. Рыжаков. – М.: Пед. общество России, 1999. – 544 с.

Сазоненко Г. С., Приступа В. В. Компетентність у системі неперервної освіти: акмеологічна модель: науково-методичний посібник / Г. С. Сазоненко, В. В. Приступа. – Макарів: Софія, 2013. – 416 с.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження: наук. видання / С. О. Сисоєва, І. В. Соколова / НАПН України. Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих, МОН Маріупольський гуманітарний ун-т – Київ: Видавничий Дім «ЕКМО», 2010. – 362 с.

Quennerstedt M., Larsson H. Learning movement cultures in physical education practice / M. Quennerstedt, H. Larsson // Sport, Education and Society. – Published online: 21 Jan 2015. – DOI: 10.1080/13573322.2014.994490. – Retrieved from http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322. 2014.994490#

Downloads


Abstract views: 140

Published

2015-10-01

How to Cite

Dyba, T. (2015). PHENOMENON OF LIFELONG PROFESSIONAL EDUCATION IN ACHIEVING OF PROFESSIONAL «ACME». OSVITOLOHIYA, (4), 32–37. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.3237

Issue

Section

Methodological principles of educology