DIDACTIC CULTURE AS A SCIENTIFIC PHENOMENON, ITS STRUCTURE AND ESSENTIAL CHARACTERISTICS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.126130Keywords:
educational activities, culture, didactic culture, professional and pedagogical skills, content, creativity, teacherAbstract
The article sets out a brief analysis of various research approaches to the interpretation of the concept of «didactic culture», its content and structure by establishing a dialectical relationship of general culture and didactic culture; brief historical excursion; set out the wording of the concept developed and proposed to consider the author’s didactic approa- ch to the definition of culture as a scientific phenomenon.
References
Цокур О. С. Щодо визначення сутності дидактичної та науково-дослідницької культури викладача вищого навчального закладу [Електронний ресурс] / О. С. Цокур //Вісник національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. – 2010.
Бенин В. Л. Педагогическая культурология / В. Л. Бенин. – Уфа: Изд-во БГПУ, 2004. – 515 с.
Гайсина Г. И. Культурологический подход в теории и практике педагогического образования: дис. докт. пед. наук: 13.00.08 / Гайсина Гузель Иншаровна. – М., 2002. – 354 с.
Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века (в поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский. – М.: Совершенство, 1998. – 608 с.
Конев В. А. Онтология культуры / В. А. Конев. – Самара: Самарский ун-т, 1998. – 195 с.
Новая философская энциклопедия: в 4-х т. – М.: Мысль, 2001. – Т. 2. – 634 с. 7. Культура и культурология: Словарь / Сост. и ред. А. И. Кравченко. – М.: Академич. Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. – 928 с.
Киселева О. О. Педагогический потенциал культуры – фактор профессионального становления специалиста /О. О. Киселева, О. М. Позднякова//Человек и образование. – 2008. – № 4. – С. 3–6
Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.
Ушинский К. Д. О пользе педагогической литературы / К. Д. Ушинский //Собрание сочинений в 11 т. – М.-Л.: Наука, 1948–1951. – Т.2. – С. 15–42.
Писклинець У. М. Розвиток технічної творчості студентів-медиків під час вивчення курсу «Медична і біологічна фізика» / У. М. Писклинець // Педагогічний альманах. – 2010. – Вип. 7. – С. 150–153.
Загвязинский В. И. Теория обучения: современная интерпретация / В. И. Загвязинский. – М.: Академия, 2008. – 204 с.
Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя/И. Ф. Исаев. – М.: Академия, 2002. – 188 с.
Перевозный А. В. Дидактическая культура: сущность, становление, развитие / А. В. Перевозный// Инновации в образовании. – 2012 . – №3. – С.122 –133.
Тырина М. П. Дидактическая культура будущего преподавателя высшей школы / М. П. Тырина // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. – 2011. – № 4. – С. 88–97.
Игумнов О. А. Развитие дидактической культуры преподавателя технического колледжа: дис. канд. пед. наук: 13.00.08 / Игумнов Олег Александрович. – Белгород, 2003. – 276 с.
Фатьянова Н. М. Формирование дидактической культуры учителя многопрофильной гимназии дис. канд. пед. наук: 13.00.08 / Фатьянова Наталья Митрофановна. – Белгород, 1999. – 247 с.
Авраменко Б. В. Стан дослідження проблеми дидактичної культури викладача вищого навчального закладу / Б. В. Авраменко // Наука і освіта, 2013. – № 1-2. – с. 116–119.
Краевский В. В. Основы обучения: Дидактика и методика: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – М.: Издательский центр «Академия», 2007. – 352 с.
Макарова Л. Н. Специфика профессионально-дидактической культуры педагогов дополнительного образования / Л. Н. Макарова // Вестник ТГУ, Гуманитарные науки, педагогика и психология, 2011. – Выпуск 5 (97). – С. 142–149.
Криницкая Г. М. Дидактическая культура учителя как основа для реализации технологии саморазвития личност /Г. М. Криницкая. – Психологическое и педагогическое сопровождение образовательного процесса: мат-лы 59-й междунар. науч. конф-ции «Чтения К. Д. Ушинского». – Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2005. – С. 282–284.
Krajnakova E., Vojtovic S. Priorities in the methods and forms of higher education. International Multidis- ciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2014, September 1-9, 2014, Book 1, Vol. 3, 673- 680 pp., DOI: 10.5593/SGEMSOCIAL2014/B13/S3.089 (eng).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Андрій Плаксін
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.