COMPETITIVENESS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE: EDUCOLOGYCAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.2Keywords:
competition; competitiveness; educology; educational services; internationalization of education; management of competitiveness.Abstract
The article is devoted to the analysis of the competitiveness of institutions of higher education from the point of view of Educology – an integrated science of education, which is a kind of educational synergy for the study of the field of education. Emphasizing the interdisciplinary nature of educational research, which includes economic, social, legal, cultural, managerial and other aspects, the author characterizes the concept of competition and competitiveness in the field of education in the context of the internationalization of the educational industry, investigates its factors. The article reveals the essence of competition, its functions and driving forces of the educational market, as well as the interrelationship of the influence of the latest trends in the development of education on the competitiveness of higher education institutions. Special attention is paid to the analysis of the concept of «educational services», the main approaches to its definition, the characteristics of the features of the creation of educational services by institutions of higher education, their classification and types of educational services on the educational market, as well as the concept of additional educational services. The author notes that the main task and the main function of competition is the conquest of the educational market, the fight for the consumer, the victory of one’s competitors, and the provision of stable profits. In addition, the essence of competition is expressed by certain forces that encourage it to develop, regardless of whether it operates only on the domestic market or on the foreign market as well.
The article pays special attention to the characteristics of educational services, which have the following advantages: availability of additional educational services provided by a higher education institution; the possibility of mobile exchange of students and internships for teachers both within the country and abroad; practical significance of training, its practice-oriented content; assistance with employment for graduates of a higher education institution; proper material and technical base, availability of modern information and communication technologies.
References
Безтелесна Л. І., Либак І. А. Суть та чинники впливу на конкурентоспроможність вищих навчальних закладів. Економіка та суспільство. 2017. № 9. С. 145–151.
Бреус С. В., Сугоняко І. І. Оцінювання конкурентоспроможності закладу вищої освіти у контексті управління нею. Інфраструктура ринку. 2020. № 39. С. 128–136. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct39-21
Дебич М. Інтернаціоналізація вищої освіти. Світовий досвід: Монографія. Київ: Університетська книга, 2019. 291 с.
Єлець О. П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства. Академічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2016. № 1. С. 58–64.
Косар Н. С., Кузьо Н. Є., Сулим Т. А. Дослідження конкурентоспроможності закладів вищої освіти: сутність та диференційований підхід до визначення. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. Вип. 2. № 2. С. 53–62. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2020.02.053
Котлер Ф. Основи маркетингу. Київ: Діалектика, 2020. 880 с.
Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю., Таланова Ж. В. Мережа державних закладів вищої освіти України: аналітичний огляд конкурентоспроможності. Вісник Національної акажеміїї педагогічних наук України. 2022. Том 4. № 1. С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122
Лутай В. Розробка сучасної філософії освіти на засадах синергетики. Вища освіта України. 2009. № 1. С. 33–35.
Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти. Рідна школа. 2012. № 4–5. С. 44–51.
Постанова Кабінету Міністрів України № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» від 27.08.2010. URL: https://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-%D0%BF (дата звернення: 10.10.2022).
Прус Л. Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю закладів вищої освіти. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2006. № 2. С. 20–27.
Пурій Г. М., Кузнєцова М. Б. Конкурентоспроможність закладів вищої освіти: сутність та основні фактори її забезпечення. Економіка та держава. 2020. № 10. С. 150–154. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.10.150
Ченцова О. Б. Стратегія забезпечення конкурентоспроможності бізнес-процесів підприємства. Конституційні засади розвитку інноваційного суспільства: збірник наукових праць за матеріалами інтернет-конференції, 25 червня 2021 року. Харків: Науково-дослідний інститут правового забезпечення інноваційного розвитку України, 2021. С. 66–70.
Шевченко А. В., Шворак А. С. Напрями підвищення конкурентоспроможності навчального закладу. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. № 6 (169). С. 78–82.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління. Київ: КНЕУ, 2004. 699 с.
Штуль В. П. Конкурентоспроможність освітніх послуг: роль матеріально-технічної бази. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2003. № 494: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 258–265.
Ящук Т. А. Інтернаціоналізація як фактор підвищення конкурентоспроможності закладів вищої освіти. I Міжнародна науково-практична конференція «Конкурентоспроможність вищої освіти України в умовах інформаційного суспільства», 9 листопада 2018 року. Чернігів: Чернігівський національний технологічний університет, 2018. С. 290–291.
Altbach Ph. G., Reisberg L., Yudkevich M., Androushchak G., Pacheco I. F. (Eds). Paying the professoriate: a global comparison of compensation and contracts. New York: Routledge, 2012. 384 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203803080
Bidiuk A. Competitiveness of higher education establishments in the learning services market. Herald of Kyiv National University of Trade and Economics. 2016. № 6. Р. 115–123.
Knight J. Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education. 2003. № 33. Р. 1–3. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391
Porter M. The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, 1990. 855 p.
References
Beztelesna, L. I., Lybak, I. A. (2017). Sut ta chinniki vplivu na konkurentospromozhnist vishih navchalnih zakladiv [Essence and factors affecting the competitiveness higher education institutions]. Economy and Society, 9, 145–151.
Breus, S., Suhoniako, I. (2020). Ocinyuvannya konkurentospromozhnosti zakladu vishoyi osviti u konteksti upravlinnya neyu [Evaluation the competitiveness of higher education institution in the context of managing them]. Market Infrastructure, 39, 128–136. https://doi.org/10.32843/infrastruct39-21
Debych, M. (2019). Internacionalizaciya vishoyi osviti. Svitovij dosvid: Monografiya [Internationalization of higher education. World experience: Monograph]. Universitetska kniga.
Yelets, O. P. (2016). Sutnist konkurenciyi ta konkurentospromozhnosti pidpriyemstva [The essence of competition and competitive ability of the enterprise]. Akademichnij visnik Zaporizkoyi derzhavnoyi inzhenernoyi akademiyi, 1, 58–64.
Kosar, N., Kuzo, N., Sulym, T. (2020). Doslidzhennya konkurentospromozhnosti zakladiv vishoyi osviti: sutnist ta diferencijovanij pidhid do viznachennya [Investigation of Competitiveness of Higher Education Establishments: Essence and Differentiated Approach to Determination]. Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Problems of Development, 2 (2), 53–62. https://doi.org/10.23939/smeu2020.02.053
Kotler, F. (2020). Osnovi marketingu [Basics of marketing]. Dialektika.
Kremen, V., Lugovyi, V., Saukh, P., & Talanova, Z. (2022). Merezha derzhavnih zakladiv vishoyi osviti Ukrayini: analitichnij oglyad konkurentospromozhnosti [Network of state higher education institutions in ukraine: an analytical review of competitiveness]. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4 (1). https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122
Lutai, V. (2009). Rozrobka suchasnoyi filosofiyi osviti na zasadah sinergetiki [Development of modern philosophy of education on the basis of synergy]. Visha osvita Ukrayini, 1, 33–35.
Ogneviuk, V. O., Sysoieva, S. O. (2012). Osvitologiya – naukovij napryam integrovanogo doslidzhennya sferi osviti [Osvitologia – the scientific approach to the integrated study of the sphere of education]. Ridna shkola, 4–5, 44–51.
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini № 796 «Pro zatverdzhennya pereliku platnih poslug, yaki mozhut nadavatisya zakladami osviti, inshimi ustanovami ta zakladami sistemi osviti, sho nalezhat do derzhavnoyi i komunalnoyi formi vlasnosti» vid 27.08.2010 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 796 «On approval of the list of paid services that can be provided by educational institutions, other institutions and institutions of the education system belonging to the state and communal forms of ownership» dated 08.27.2010]. https://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/796-2010-%D0%BF
Prus, L. (2006). Teoretichni zasadi upravlinnya konkurentospromozhnistyu zakladiv vishoyi osviti [Theoretical principles of managing the competitiveness of higher education institutions]. Herald of Ternopil National Economic University, 2, 20–27.
Puriy, H. and Kuznetsova, M. (2020). Konkurentospromozhnist zakladiv vishoyi osviti: sutnist ta osnovni faktori yiyi zabezpechennya [Competitiveness of higher education institutions: essence and main factors of its provision]. Ekonomika ta derzhava, 10, 150–154. https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.10.150
Chentsova, O. (2021). Strategiya zabezpechennya konkurentospromozhnosti biznes-procesiv pidpriyemstva [Strategy for the enterprise’s business processes competitiveness achieving]. Konstitucijni zasadi rozvitku innovacijnogo suspilstva: zbirnik naukovih prac za materialami internet-konferenciyi, 25 chervnya 2021 roku. 2021 (pp. 66–70). Scientific and research institute of providing legal framework for the innovative development.
Shevchenko, A. V., Shvorak A. S. 2015. Napryami pidvishennya konkurentospromozhnosti navchalnogo zakladu [Ways of enhancement of competitive ability of education institution]. Market relations development in Ukraine, 6 (169), 78–82.
Shershnova, Z. Ye. (2004). Strategichne upravlinnya [Strategic management]. KNEU.
Shtul, V. P. (2003). Konkurentospromozhnist osvitnih poslug: rol materialno-tehnichnoyi bazi [Competitiveness of educational services: the role of material and technical base]. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, 494: Management and entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development, 258–265.
Yashuk, T. A. (2018). Internacionalizaciya yak faktor pidvishennya konkurentospromozhnosti zakladiv vishoyi osviti [Internationalization as a factor in increasing the competitiveness of higher education institutions]. I International Research and Practice Conference «Сompetitiveness of higher education of Ukraine in the conditions of information society», November 9, 2018 (pp. 290–291). Chernihiv National University of Technology.
Altbach, Ph. G., Reisberg, L., Yudkevich, M., Androushchak, G., Pacheco, I. F. (Eds.) (2012). Paying the professoriate: a global comparison of compensation and contracts. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203803080
Bidiuk, A. (2016). Competitiveness of higher education establishments in the learning services market. Herald of Kyiv National University of Trade and Economics, 6, 115–123.
Knight, J. (2003). Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education, 33, 1–3. https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391
Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Free Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ольга Мельниченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.