ADAPTATION OF POLISH LAW ON HIGHER EDUCATION TO THE EUROPEAN UNION REQUIREMENTS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.7580Keywords:
legislation adaptation, higher education legislation, legislation adaptation methodsAbstract
The article examines the process of adapting Polish Law on Higher Education to the requirements of the European Union. It analyzes the main methods of adapting Polish law to European (Translation of European law into Polish, checking compliance of regulations to European law, work on laws aimed at adapting Polish law to European) and the role of public authorities in this process.
An important novelty of Higher Education of Poland was the introduction of European standards and State qualifications that lead to fundamental changes in the methods and design of training programs based on learning outcomes.
Created effective mechanisms of integration into the European community contributed to the development of higher education in accordance with the applicable EU legislation. The updated Law on Education regulates compliance system of higher education in the Bologna process. Provisions of the law allowed to switch the two cycle training scheme bachelor - master and implement the European credit transfer system. The main provisions of European programs and documents have been successfully implemented in Polish legislation that contributed to the development of partnerships in European higher education space.
It is concluded, that for the 1991-2004 period almost complete compliance of national legislation with the acquis communautaire has been achieved in the field of education.
International recognition, investment increase in the education sector, the European Community support suggest the successful implementation of the Republic of Poland of its obligations, as a member of the EU, in higher education transnational policy.
References
Бочаров С. Адаптація польського права до правових стандартів Європейського Союзу / Сергій Бо- чаров // Журнал «Схід». – 2009. – №2 (93). – С. 98-102.
Бочаров С. В. Шлях Польщі до Європейського Союзу : моногр. / С. В. Бочаров. – Донецьк: ДонНУ, 2011. – 270 с.
Гаряча Ю. П. Адаптація польського законодавства до законодавства ЄС у процесі євроінтеграції: досвід для України / Ю. П. Гаряча // Стратегічні пріоритети. – 2010. – №3(16). – С. 23-27.
Демократизація і Європейський Союз: країни Центральної і Східної Європи в першому десятилітті XXI ст. / [Адам Боднар ... та ін.]; переклад з англійської Олександра Кислюка]. – Київ : Український письмен- ник, 2012. – 267 с.
Євглевська О. Л. Адаптація законодавства як умова майбутнього членства України в Європейському Союзі / О. Л. Євглевська // Державне будівництво та місцеве самоврядування : зб. наук. пр. ; редкол.: Ю. П. Битяк та ін. – Х. : Право, 2009. – Вип. 17. – С. 123.
Закон Республіки Польща «Про вищу освіту» [Текст] : від 27 липня 2005 року. – С. 267-406.
Квіек М. Польське законодавство про вищу освіту: досвід та уроки: Пер. з англ. / М. Квіек, Т. Фініков. – К.: Таксон, 2001. – 220 с. – (Сер. «Вища освіта в сучасному світі»).
Конституція Польської Республіки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://blog.vladey.com. ua/konstituciya-polskoї-respubliki-ukraїnskoyu-movoyu/ Дата публікації: 22.09.2015
Круглашов А. М. Європейська інтеграція на початку нового тисячоліття: довідник./ склад. А. М. Кру- глашов, І. Озимок, Т. С. Астапенко, В. В. Руссу. – Ч.1.Чернівці, 2010. – 212 с.
Парламентський вимір європейської інтеграції / За ред. Плачкової С. Г. – Київ: «Нора-прінт», 2005. –113 с.
Соколович-Алтуніна Ю. Модернізація вищої освіти в Польщі: європейський вимір / Юлія Соколович-Алтуніна // Порівняльно-педагогічні студії. – 2010. – № 1–2. – С. 131–137.
Цєлєнь А. Адаптація польського права до європейського права – засади, інституції і процедури / А. Цєлєнь // Польський референдум і новий устрій Європейського дому: Уроки для України. – Фонд «Демократичні ініціативи» (Київ) та Інститут громадських справ (Варшава), 2004. – С. 76 – 100.
Янкович І. І. Підготовка майбутніх учителів у вищих навчальних закладах Польщі до виховної ро- боти з учнями: дис. ... канд. пед. наук, спец.: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Янкович Ірина Ігорівна. – Тернопіль: Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка, 2016. – 259 с.
Kupisiewicza С. Strategia rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020 / C. Kupisiewicza, C. Banacha. – 2010. 15. Zubek R. Core executives and coordination of eu law transposition: evidence from new member states / Radoslaw Zubek // Public Administration. – 2011 (June). –Volume 89, Issue 2. – P. 433-450. DOI: 10.1111/j.1467-9299.2010.01852.x
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Юлія Грищук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.