EUROPEJSKA PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA: PODSTAWY PRAWNE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2014.3.6569Słowa kluczowe:
Proces Boloński, szkolnictwo wyższe, krajowe ramy kwalifikacji, europejska przestrzeń edukacyjnaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest zagadnieniom Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EHEA). Przedstawiono w nim analizę osiągnięć od czasu przyjęcia Deklaracji Bolońskiej oraz perspektywy rozwoju. Analizy zostały oparte na raportach Komisji Europejskiej. Rozpatrywano: rozwój systemu szkolnictwa wyższego; trójstopniową strukturę szkolnictwa; Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) oraz suplement do dyplomu; krajowe ramy kwalifikacji; wymianę (mobilność) studentów. Stwierdzono, że po wprowadzeniu założeń Procesu Bolońskiego wzrosła liczba uczelni wyższych. O 20% wzrosła liczba studentów. W wielu krajach istnieje jeszcze cykl studiów 5-6-letnich, niezgodnych z trójstopniowym podziałem wg Deklaracji Bolońskiej. Jednak w 34 krajach dominuje nowy system. Stosowany jest też Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów. Dzięki niemu wzrosła mobilność studentów. Zaplanowano, że np. do roku 2020 wzrośnie wymiana studentów o 20% między Belgią, Francją, Maltą i Szwajcarią, a także że liczba 30-34-latków z ukończonymi studiami wyższymi podniesie się do 40%. Przewiduje się dalszy rozwój szkolnictwa wyższego na trzech poziomach oraz wprowadzenia krajowych ram kwalifikacji.
Bibliografia
European E&T Systems in the 2-nd Decennium of the Lisbon Strategy European Commission, 2008. – P. 44. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bookshop.europa.eu/en/european-education-and-training-systems-in-the-second-decennium-of-the-lisbon-strategy-pbNC8009719/
Focus on Higher Education in Europe 2010: the Impact of the Bologna Process. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2010. – P. 160. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/122EN.pdf
SIESTA Spatial Indicators for a ‘Europe 2020 Strategy’ Territorial Analysis. ESPON & Universidade de Santiago de Compostela, 2012. – P. 122. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.espon.eu/export/sites/default/Documents/Projects/AppliedResearch/SIESTA/DFR/SIESTA_DFR_ReportxAtlas.pdf
Crosier D., Parveva T. The Bologna Process: Its impact (on higher education development) in Europe and beyond. UNESCO: International Institute for Educational Planning. Paris, 2013. – P. 86. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002206/220649e.pdf
The Bologna Process 2020. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: – P. 6 http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/conference/documents/leuven_louvain-la-neuve_communiqu%C3%A9_april_2009.pdf
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Наталія Мосьпан
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.