СТІЙКИ ГРУПИ, ЗРАЗКОВІ МОДЕЛІ, ЕФЕКТИВНІ СТРАТЕГІЇ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СВІТОВОГО КЛАСУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2014.3.7581Ключові слова:
Гарвардський університет, групова і субгрупова диференціація, моделі організації, організаційні параметри, рейтинг «Шанхайський», рейтингова динаміка, рейтингові індикатори, стратегії розвитку, топ-заклади вищої освітиАнотація
Досліджено особливості динаміки топ-закладів вищої освіти на 1-30 місцях за рейтингом «Шанхайський» у 2003-2014 рр. Підтверджено прогнозовану стратифікацію інституцій на групи: дві стійкі – з одного Гарвардського університету на 1-му місці та з десяти закладів на 2-11 місцях, квазістійку – з 15 закладів на 12-26(30) місцях та нестійку – з чотирьох закладів на 27-30 місцях (у 2014 р.). Виявлено субгрупування закладів другої групи впродовж 2004-2014 рр. у три стійкі підгрупи. Доповнення шести рейтингових індикаторів 12-ма організаційними параметрами дало змогу пояснити диференціацію закладів й описати різні інституційні моделі та стратегії розвитку. До переліку таких параметрів, які виявляють певний кореляційний зв’язок з рейтинговими досягненнями, входять наступні. Це – кількість студентів, частки міжнародних студентів та магістрантів і докторантів, бюджет, унормований на студента бюджет, конкурс вступників на бакалаврські (магістерські) програми, кількість постдокторантів, відношення чисельності постдокторантів і студентів, обсяг фінансування досліджень і розробок, частка бюджету на дослідження і розробки, видатки на дослідження і розробки на одного студента, вік закладу. Гарвардський університет, демонструючи найбільш збалансовані та стабільні параметри, продовжує збільшувати конкурентні переваги, відтак є взірцевим. Аргументовано існування двох зразкових моделей організації та двох ефективних стратегій розвитку високорейтингових закладів: 1) моделі параметричної збалансованості та спеціалізованої концентрації, 2) стратегії універсалізації та профілізації. Показано більшу конкурентоспроможність приватних інституцій.
Посилання
Lugovyy, V.I. (2011). Managing the quality of teaching in higher education: theoretical-methodological and practical aspects. Psykholoho-pedahohichni zasady proektuvannya innovatsiynykh tekhnolohiy vykladannya u vyshchiy shkoli: monohrafiya / [avt. kol.: V. Luhovyy, M. Levshyn, O. Bondarenko ta in.; za zah. red. V.P. Andrushchenka, V.I. Luhovoho]. – K.– Rozd. 1, [pidrozd. 1.1]. – S. 5–34. [in Ukrainian].
Opublikovano novyy reytynh Webometrics (stanom na 12.02.2014) «Novyny «Yevro Osvita» http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=3099 (28.09.2014).
Lugovyy, V.I., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2011). Using higher education institutions international ranking for identification of top university capacity. Vyshcha osvita Ukrayiny. – Dodatok 2 do No 3, tom I (26). Tematychnyy vypusk «Vyshcha osvita Ukrayiny u konteksti intehratsiyi do yevropeys’koho osvitn’oho prostoru». – 700 s. – S. 296–308. [in Ukrainian].
Lugovyy, V.I., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2014). National Self-Governance in the U.S. Higher Education: Experience for Ukraine.
Vyshcha osvita Ukrayiny: Teoretychnyy ta naukovo-metodychnyy chasopys. 1. – Dodatok 1: Nauka i vyshcha osvita. – Kyyiv, 256 s. – S. 217–225. [in Ukrainian].
Luhovyy, V.I., & Kalashnikova, S.A., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2013). Nobel Laureates and Top Higher Education Institutions, Countries and Continents with Leading University Potential. Vyscha osvita Ukrayiny: teoretychnyy ta naukovo-metodychnyy chasopys, 4, 128 s. – S. 10-20. [in Ukrainian].
Lugovyy, V.I., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2014). Postdoctoral Training as an Educational Mean for Getting the Highest Research (academic) Qualifications. Problemy osvity: Nauk. zb. / Instytut innovatsiynykh tekhnolohiy i zmistu osvity MON Ukrayiny. – K., – Vypusk 78, chastyna 1. – 296 s. – S. 3–14. [in Ukrainian].
Luhovyy, V.I., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2014). Diversity, Resources and Reserves in the Development Strategies of Top Institutions of Higher Education in the World. Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho universytetu tekhnolohiy ta dyzaynu. – 2014. – Tematychnyy vypusk «Efektyvnist’ orhanizatsiyno-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiynoho rozvytku vyshchoyi osvity Ukrayiny». – 467 s. – S. 8–23. [in Ukrainian].
Luhovyy, V.I., & Slyusarenko, O.M., & Talanova, Zh.V. (2014). Higher Education Top-Institutions “Orbits” Stratification and Stability in the World. Vyscha osvita Ukrayiny: teoretychnyy ta naukovo-metodychnyy chasopys, 2, 13-20 [in Ukrainian].
Talanova, Zh.V. (2010). Doctorate Education in the World and Ukraine: monograph [Tekst] / Zh. V. Talanova. – K.: Milenium. 476 s. [in Ukrainian].
AcademicHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»RankingHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»ofHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»WorldHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»Universities – 2014. http://www.shanghairanking.com/ARWU2014.html (25.08.2014).
Discovering world-class. AcademicHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012. html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»RankingHYPERLINK «http:// www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012. html»ofHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html» HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»WorldHYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»HYPERLINK «http://www.shanghairanking.com/ARWU2012.html»Universities. 2014 – www.ShanghaiRanking.com (25.08.2014).
QS World University Rankings – 2012: http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012 (28.09.2014).
Table 20. Higher education R&D expenditures, ranked by FY 2012 R&D expenditures: FYs 2003–12 – http://ncsesdata.nsf.gov/herd/2012/html/HERD2012_DST_20.html (30.9.2014)
Table 46. Institutions ranked by number of postdoctoral appointees in science, engineering, and health, by field: 2012 – http://ncsesdata.nsf.gov/gradpostdoc/2012/html/GSS2012_DST46.html (24.9.2014).
World University Rankings 2014-2015 – Times Higher Education – 2014. http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2014-15/world-ranking (2.10.2014).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Олена Слюсаренко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.