ГОТОВНІСТЬ КЕРІВНИКІВ ШКІЛ М. КИЄВА ДО ЗМІН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.3

Ключові слова:

готовність до інновацій, керівник школи, мотивація професійної діяльності, особистісна готовність до змін, ставлення до змін.

Анотація

Стаття є продовженням роботи науковців кафедри освітнього лідерства Київського університету імені Бориса Грінченка щодо вивчення стану особистісної готовності до змін та особливостей мотиваційної сфери в професійній діяльності керівників столичних шкіл. Під час дії воєнного стану автори провели повторні опитування респондентів з метою порівняти отримані результати за три роки та відслідкувати динаміку змін. Для цього були використані методики: «Особистісна готовність до змін» (A. Rolnic, S. Heather, M. Gold, C. Hull); «Мотивація професійної діяльності» (К. Замфір у модифікації А. Реана); «Шкала самоефективності» (Р. Шварцер, М. Єрусалем), а також респондентам були поставлені декілька запитань щодо ставлення до інновацій, сформульованих авторами дослідження в контексті теорії дифузії інновацій Е. Роджерса. За результатами проведених досліджень можемо констатувати, що тенденції, виявлені нами у 2021 р., зберігаються і у 2022 та у 2023 рр. Керівники шкіл мають стійку особистісну «психологічну конструкцію», що базується на їх винахідливості, пристрасності, впевненості у власних силах. Виявлений низький рівень у респондентів таких діагностичних складників, як толерантності до невизначеності; адаптивності; сміливості; оптимізму дає підстави для занепокоєння в майбутньому розвиткові закладів освіти м. Києва в умовах післявоєнної відбудови країни. Внутрішня мотивація до професійної діяльності керівників шкіл превалює над зовнішньою мотивацією.

 

Посилання

Boychuk, S. S. (2021). Kompleksne doslidzhennya gotovnosti do zmin i tolerantnosti do neviznachenosti u policejskih kord iz riznim rivnem zhittyezdatnosti gotovnist do zmin [Comprehensive study of the readiness for change and tolerance for uncertainty in police officers of Rapid Response Corps with different levels of resilience]. Law and Safety, 82 (3), 58–69. https://doi.org/10.32631/pb.2021.3.06

Bondarchuk, O. I. (2015). Model psihologichnoyi pidgotovki kerivnikiv osvitnih organizacij do diyalnosti v umovah zmin [Model psykholohichnoi pidhotovky kerivnykiv osvitnikh orhanizatsii do diialnosti v umovakh zmin]. Organizational psychology. Economic psychology, 1, 33–42.

Kokun, O. M., Pishko, I. O., Lozinska, N. S., Kopanytsia, O. V., Malkhazov, O. R. (2011). Zbirnyk metodyk dlia diahnostyky psykholohichnoi hotovnosti viiskovosluzhbovtsiv viiskovoi sluzhby za kontraktom do diialnosti u skladi myrotvorchykh pidrozdiliv: Metodychnyi posibnyk [Collection of methods for diagnosing the psychological readiness of military servicemen under contract to work as part of peacekeeping units: Methodological manual]. NDTs HP ZSU. https://core.ac.uk/download/pdf/32309843.pdf

Karamushka, L. M. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Management psychology]. Milenium.

Lynov, K., Merzliakova, O., Sabol, D., Kotsiuba, A. (2022a). Motyvatsiia profesiinoi diialnosti kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity mista Kyieva [Motivation of professional activities of managers of secondary education institutions in Kyiv]. Educological Discourse, 2 (37), 55–74. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.24

Lynov, K, Sabol, D., Kotsiuba, A., Merzliakova, O. (2022b). Osobystisna hotovnist do zmin kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity mista Kyieva: rezultaty analitychnoho doslidzhennia [Personal readiness to change of the managers of institution of general secondary education in Kyiv: results of analytical research]. Educological Discourse, 1 (36), 19–38. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.12

Maksymenko, S. D. (1994). Fakhivtsia potribno modeliuvaty: naukovi osnovy hotovnosti vypusknyka pedvuzu do pedahohichnoi diialnosti [The specialist needs to be modeled: the scientific basis of the readiness of the graduate of the Pedagogical University for pedagogical activities]. Ridna shkola, 3–4, 68–72.

Merzliakova, O., Sabol, D. (2022). Kody zhyttiestiikosti. Psykholohichna robota z osvitianamy pid chas viiny [Resilience codes. psychological work with educators during the war]. Prostir art-terapii: zbirnyk naukovykh prats, 1 (31), 62–74. https://lib.iitta.gov.ua/733793/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2022-Issue%2031%281%29.pdf

Monachyn, I. L., Popyk, T. V. (2016). Sutnist poniattia psykholohichnoi hotovnosti do diialnosti [The essence of the concept of psychological readiness for activity]. Materialy V Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii molodykh uchenykh ta studentiv «Aktualni zadachi suchasnykh tekhnolohii», m. Ternopil, 17–18 lystopada 2016 p. (pp. 51–52). Ternopil Ivan Pului National Technical University.

Rogers, E. M. (2009). Dyfuziia innovatsii [Diffusion of innovations]. Kyievo-Mohylianska akademiia.

Smila, N. V. (2018). Osoblyvosti psykholohichnoi hotovnosti maibutnoho likaria do profesiinoi diialnosti [Specific traits of psychological readiness of future doctor for professional activities: Candidate’s thesis: 19.00.07]. G. S. Kostyuk Psychology Institute.

Nazarenko, N. A., Pomytkina, L. V., Girchuk, O. V., Rudyk, S. A., Hordiienko, K. O. (2019). Self-aсtulization of personality as a factor of implementing own living positions. The Scientific Heritage, 33 (3), 34–37.

Pomytkina, L., Gudmanian, A., Kovtun, O., Yahodzinskyi, S. (2020). Personal choice: strategic life decision-making and conscience. E3S Web of Conferences, 164, 10021. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016410021

Rollnick, S., Heather, N., Gold, R., Hall, W. (1992). Development of a short ‘readiness to change’ questionnaire for use in brief, opportunistic interventions among excessive drinkers. British Journal of Addiction, 87, 743–754. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.1992.tb02720.x

Downloads


Переглядів анотації: 141

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Линьов, К., Мерзлякова , О., & Сабол, Д. (2023). ГОТОВНІСТЬ КЕРІВНИКІВ ШКІЛ М. КИЄВА ДО ЗМІН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. ОСВІТОЛОГІЯ, 12(12), 30–41. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.3

Номер

Розділ

Економіка освіти та управління освітою

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають