ГЕРМЕНЕВТИЧНІ ПРИНЦИПИ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ІНТЕРПРЕТАЦІЙНИЙ ДИСКУРС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.136142

Ключові слова:

герменевтика, герменевтичне коло, герменевтичний підхід, герменевтичний принцип, інтерпретація, мистецька освіта, музичне мистецтво, розуміння

Анотація

Освітній процес у вищому мистецькому навчальному закладі тісно пов’язаний з розумінням художніх текстів. Викладачі разом зі студентами наповнюють власним розумінням тексти музичних творів, осмислюють їх прояв у педагогічній практиці. Герменевтика прагне до духовної інтерпретації тексту, розкриваючи його смисл і значення в універсумі культури. Виходячи з герменевтичного вчення, розуміння виступає фундаментальною основою кожного з етапів процесу інтерпретації музичного твору.
Стаття присвячена обґрунтуванню герменевтичних принципів інтерпретації музичного твору в освітньому процесі вищого мистецького навчального закладу. До таких принципів ми відносимо наступні: будь-яке місце у тексті можна зрозуміти тільки на основі усього матеріалу в цілому, виходячи із заданого контексту (герменевтичне коло); герменевтична інтерпретація формується з розуміння музичного твору із його застосуванням у власному досвіді; інтерпретація тексту проводиться з метою реалізації його смислу і функцій. Інтерпретуючи музичний твір з герменевтичних позицій, музикант-виконавець реалізує особистісні емоції, почуття, прагнення, ідеали, шляхом вираження загальнолюдських цінностей.

Біографії авторів

Ольга Олексюк, Інститут мистецтв, бул. І. Шамо 18/2, 02100 Київ, Україна

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики музичного мистецтва

Анастасія Коваль, Київський університету імені Бориса Грінченка, бул. І. Шамо 18/2, 02100 Київ, Україна

Аспірант кафедри теорії та методики музичного мистецтва Інституту мистецтв

Посилання

Borev, Yu. B. (2002). Estetika: uchebnik [Aesthetics: a textbook]. Moscow, Russian Federation: Vyisshaya shkola (rus).

Gerasimova-Persidskaya, N. V. (2005). Tselostnost kak universaliya i ee proyavlenie v muzyike [Integrity as a universal and its manifestation in music]. Scientific Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine: The issue of artistic integrity in the musical work, 51, 3–8 (rus).

Hrynchuk, I., & Burska, О. (2008). Problemy muzychnoho myslennia: teoriia i metodyka rozvytku. Dialektyka muzychnoho lohosu ta eidosu : navch.-metod. posib. [Problems of musical thinking: theory and methods of development. Dialectic of musical logos and eidos: teaching guide]. Ternopil, Ukraine: Pidruchnyky i posibnyky (ukr).

Zakirova, A. F. (2012). Teoreticheskie osnovy pedagogicheskoi germenevtiki i varianty ee realizatsii v nauchno- obrazovatelnoi praktike [Theoretical Bases of Pedagogic Hermeneutics and its Implementation Versions in Educational Practices]. Obrazovanie i nauka, 6, 19–42. doi:10.17853/1994-5639-2012-6-19-42 (rus).

Zaharov, Yu. K. (1999). Istolkovanie muzyiki : semioticheskiy i germenevticheskiy aspektyi [Interpretation of music: semiotic and hermeneutical aspects]. (Extended abstract of Doctor’s thesis, Moscow, Russian Federation) (rus).

Oleksiuk, O. M. (2009). Hermenevtychne rozuminnia muzychnoho tvoru yak metodolohichnyi resurs modernizatsii mystetskoi osvity [Hermeneutical understanding of musical work as a methodological resource for the modernization of artistic education]. Collection of research papers «Language and Culture». Institute for the Ukrainian Language of the NAS of Ukraine (ukr).

Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M., & Lisun, D. V. (2013). Hermenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti: kolekt. monohraf. [Hermeneutic Approach in Higher Arts Education: multi-authored monograph]. Kyiv, Ukraine: Kyiv. Borys Grinchenko University (ukr).

Teorii, shkolyi, kontseptsii (Kriticheskiy analiz). Hudozhestvennaya retseptsiya i germenevtika [Theories, schools, concepts (Critical analysis). Artistic reception and hermeneutic] (1985). Borev Yu. B. (Ed.). Moscow, Russian Federation: Publishing house «Nayka» (rus).

Shpachynskyi, I. L. (2006). Tvorchyi potentsial osobystosti i yoho realizatsiia v umovakh transformatsii suspilstva [Creative potential of the individual and its realization in the conditions of society’s transformation] (Extended abstract of Doctor’s thesis, Odesa, Ukraine) (ukr).

Ast, F. (1808). Grundlinien der Grammatik, Hermeneuting und Kritik. Landshut, Germany (ger).

Dilthey, W. (2004). Budowa swiata historycznegow haukach hymanistyznych, tlum. E. Pazskowska-Lagowska, Slowo/ obraz terytoria. Gdansk, Polska (pol).

Gadamer, H. G. (1975). Wirkungsgeschichte und Application. In. Rezeptionsästhetik. München, Germany (ger).

Downloads


Переглядів анотації: 488

Опубліковано

2017-10-01

Як цитувати

Олексюк, О., & Коваль, А. (2017). ГЕРМЕНЕВТИЧНІ ПРИНЦИПИ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ІНТЕРПРЕТАЦІЙНИЙ ДИСКУРС. ОСВІТОЛОГІЯ, (6), 136–142. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.136142

Номер

Розділ

Культурологія освіти