FORMATION OF PRACTICEOLOGICAL COMPETENCE OF MASTERS OF DENTISTRY: MOTIVATIONAL COMPONENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.106

Keywords:

motivational maturity, professional activity, motivational field, professional competences, praxeological competence

Abstract

The article deals with the content of motivational maturity for professional activity of future masters in terms of praxeological competence development. The manuscript also identifies the components and stages of its development. The notion of motivational maturity of future masters in dentistry is defined as a dynamic personal feature, characterized by the development of professionally important qualities, the stability of internal motives for choosing job and the ultimate goals of professional training and external ones like the attractiveness of job in the context of person’s life support and professional fulfillment. The motivational and praxeological components of future masters’ in dentistry maturity are characterized. Besides, the article presents the results of the survey among the graduates of the dental faculty of Bogomolets National Medical University. It identified a set of motives that contribute to the maturity for performing practical activities. The orientational, synergetic and corrective stages of formation of motivational maturity for future masters in dentistry are revealed. The first one – orientational stage of professional maturity is established as the most important one as it occurs when a student adapts to a new educational environment of a medical university. The next synergetic stage is characterized by accumulation of knowledge and skills necessary for professional competence formation when contingence of training motivation and professional one occurs. The last corrective stage deals with motivation to professional activity based on the integration of motives. It is proved that the presence of stable professional motives in future dentists contributes to their successful mastery of future professional activity and the formation of motivational maturity for it.

Author Biographies

Iryna Skrypnyk, Bogomolets National Medical University, 13 T. Shevchenko Blvd., 01601, Kyiv, Ukraine

PhD in Medicine, associate professor of Orthodontia and Propaedeutics of Prosthetic Dentistry department

Yaroslava Kulbashna, Bogomolets National Medical University, 13 T. Shevchenko Blvd., 01601, Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Science, PhD in Medicine, Professor, Professor of Oral and Maxillofacial Surgery Department

Waleria Zacharowa, Bogomolets National Medical University, 13 T. Shevchenko Blvd., 01601, Kyiv, Ukraine

PhD in Pedagogy, Teacher at Foreign Languages’ Department

References

Гуртовенко Н. В. Мотиваційний компонент – головна складова готовності студентів до професійної діяльності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2014. Вип. 30. С. 55–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_30_13 (дата звернення: 17.07.2021).

Емельяненко Л. М. Теоретические основы формирования мотивационной готовности к профессиональной деятельности будущих специалистов медицинского профиля. Вестник Брянского госуниверситета. Профессиональная педагогика. 2011. № 1. 127–131.

Корда М. М., Шульгай А. Г., Машталір А. І., Чорномидз А. В. Дистанційне навчання – вимушений захід чи вимога часу (на прикладі Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України). Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення: матеріали XVIIІ Всеукраїнської науково-практичної конференції в онлайн-режимі за допомогою системи Microsoft Teams (Тернопіль, 20–21 травня 2021 р.). Тернопіль : ТНМУ, 2021. 592 с.

Клімова Д. В. Проблема мотиваційної готовності до професійної діяльності у психології. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: збірник наукових праць звітно-наукової конференції викладачів університету за 2013 рік, 4–6 лютого 2014 року. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. С. 133–135. URL:http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/6896/1/Klimova.pdf (дата звернення 13.07.2021)

Коваленко О. В. Мотиваційна готовність майбутніх вихователів дітей дошкільного віку до самореалізації у професійній діяльності: критерії та показники рівня. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2020. Том. ІV. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 16. С. 102–117.

Коваленко Н. П., Боброва Н. О., Ганчо О. В., Зачепіло С. В. Мотивація студентів як запорука успішного професійного розвитку. Медична освіта. 2020. № 3. C. 43–48. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11440

Кульбашна Я. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматології: теоретичні й методичні основи Київ: Компас, 2014. 415 с.

Кульбашна Я. А. Теоретичні та методичні основи формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматології: дис. … д-ра наук: 13.00.04. Київ: Інститут вищої освіти, 2015. 417с.

Кульбашна Я. А., Скрипник І. Л. Структура праксеологічної компетентності магістра із стоматології. Неперервна професійна освіта: Теорія і практика. 2020. №3. С. 71–77. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.3.8

Ali K., Slade A., Kay E., Zahra D., Tredwin C. Preparedness of undergraduate dental students in the United Kingdom: a national study. British Dental Journal. 2017. № 222 (6). Р. 472–477. DOI: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2017.272

Field J. C., Cowpe J. G., Walmsley A. D. The Graduating European Dentist: A New Undergraduate Curriculum Framework. European Journal of Dental Education. 2017. № 21 Р. 2–10. DOI: http://doi.org/10.1111/eje.12307 2.

Harzer W., Tausche E., Gedrange T. Harmonisation of Dental Education in Europe – a survey about 15 years after visitation of dental schools participating in the DentEd project. European Journal of Dental Education. 2015. № 21 (1). Р. 22–27. DOI: http://doi.org/10.1111/eje.12171 11.

Reynolds P. A., Eaton K. A., Paganelli C., Shanley D. Nine years of DentEd – a global perspective on dental education. British Dental Journal. 2008. № 205 (4). Р. 199–204. DOI: http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2008.698

Gurtovenko, N. V. (2014). Motyvacijnyj komponent – golovna skladova gotovnosti studentiv do profesijnoyi diyalnosti [Motivational component as the main constituent of students’ maturity for professional activity]. Naukovi zapysky Nacionalnogo universytetu «Ostrozka akademiya». Seriya: Psykhologiya i pedagogika, 30, 55–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2014_30_13 .

Emelyanenko, L. M. (2011). Teoreticheskie osnovy formirovaniya motivacionnoj gotovnosti k professionalnoj deyatelnosti budushih specialistov medicinskogo profilya. [Theoretical basis of motivational maturity for professional activity of future specialists in medical field]. Vestnik Bryanskogo gosuniversiteta. Professionalnaya pedagogika, 1, 127–131.

Korda M. M., Shulgaj A. G., Mashtalir A. I., Chornomidz A. V. (2021). Distancijne navchannya – vimushenij zahid chi vimoga chasu (na prikladi Ternopilskogo nacionalnogo medichnogo universitetu imeni I. Ya. Gorbachevskogo MOZ Ukrayini). [Is distant learning obliged way or contemporary demand? (on the example of Ternopil National Medical University named after I. Horbachevskiy)]. Aktualni pitannya vishoyi medichnoyi (farmacevtichnoyi) osviti: vikliki sogodennya ta perspektivi yih virishennya: materiali XVIII Vseukrayinskoyi naukovo-praktichnoyi konferenciyi v onlajn-rezhimi za dopomogoyu sistemi Microsoft Teams (Ternopil, 20–21 travnia 2021 r.). TNMU.

Klimova, D. V. (2014). Klimova D. V. Problema motivacijnoyi gotovnosti do profesijnoyi diyalnosti u psihologiyi [The problem of motivational maturity for professional activity in psychology]. In Yednist navchannya i naukovih doslidzhen – golovnij princip universitetu: zbirnik naukovih prac zvitno-naukovoyi konferenciyi vikladachiv universitetu za 2013 rik, 4–6 lyutogo 2014 roku (pp. 133–135). NPU imeni M. P. Dragomanova. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/6896/1/Klimova.pdf

Kovalenko, O. V. (2020). Motivacijna gotovnist majbutnih vihovateliv ditej doshkilnogo viku do samorealizaciyi u profesijnij diyalnosti: kriteriyi ta pokazniki rivnya [Motivational maturity of future teachers of preschool children for fulfillment in professional activity]. Aktualni problemi psihologiyi: zbirnik naukovih prac Institutu psihologiyi imeni G. S. Kostyuka NAPN Ukrayini. Psihologiya rozvitku doshkilnika, IV (16), 102–117.

Kovalenko, N. P., Bobrova, N. O., Gancho, O. V., Zachepilo, S. V. (2020). Motivaciya studentiv yak zaporuka uspishnogo profesijnogo rozvitku [Students’ motivation as a guarantee of successful professional development]. Medichna osvita, 3, 43–48. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11440

Kulbashna, Ya. (2014). Formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnix faxivciv iz stomatologiyi: teoretychni j metodychni osnovy [Future dentists’ professional competence formation: theoretical and practical bases]. Kompas.

Kulbashna, Ya. A. (2015). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnix faxivciv iz stomatologiyi [Theoretical and practical bases of future dentists’ professional competence formation]: Doctor’s thesis: 13.00.04. Institut vishoyi osviti.

Kulbashna, Ya. A., Skrypnyk, I. L. (2020). Struktura prakseologichnoyi kompetentnosti magistra iz stomatologiyi [The structurе of master’s in dentistry praxeological competence]. Continuing professional education: theory and practice, 3, 71–77. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.3.8

Ali, K., Slade, A., Kay, E., Zahra, D., Tredwin, C. (2017). Preparedness of undergraduate dental students in the United Kingdom: a national study. British Dental Journal, 222 (6), 472–477. http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2017.272

Field, J. C., Cowpe, J. G., Walmsley, A. D. (2017). The Graduating European Dentist: A New Undergraduate Curriculum Framework. European Journal of Dental Education, 21, 2–10. http://doi.org/10.1111/eje.12307 2.

Harzer, W., Tausche, E., Gedrange, T. (2015). Harmonisation of Dental Education in Europe – a survey about 15 years after visitation of dental schools participating in the DentEd project. European Journal of Dental Education, 21 (1), 22–27. doi.org/10.1111/eje.12171 11.

Reynolds, P. A., Eaton, K. A., Paganelli, C., Shanley, D. (2008). Nine years of DentEd – a global perspective on dental education. British Dental Journal, 205 (4), 199–204. http://doi.org/10.1038/sj.bdj.2008.698

Downloads


Abstract views: 307

Published

2021-10-31

How to Cite

Skrypnyk, I., Kulbashna, Y., & Zacharowa, W. (2021). FORMATION OF PRACTICEOLOGICAL COMPETENCE OF MASTERS OF DENTISTRY: MOTIVATIONAL COMPONENT. OSVITOLOHIYA, (10), 55–65. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.106

Issue

Section

Culturology and Sociology of education