ROZWÓJ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W UNII EUROPEJSKIEJ I UKRAINIE: TRENDY POLITYKI EDUKACYJNEJ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.8488Słowa kluczowe:
Proces Boloński, wyższa szkoła, internacjonalizacja, polityka edukacyjna, strategiaAbstrakt
Przeanalizowano wpływ polityki na rozwój systemów edukacyjnych w Unii Europejskiej i Ukrainie. Materiałem są oryginalne źródła - niezależne raporty Komisji Europejskiej i dokumenty państwowe szkolnictwa wyższego na Ukrainie. Niezależny raport Komisji Europejskiej pomaga wyróżnić czynniki wewnętrzne i zewnętrzne mające różny wpływ na szkolnictwo wyższe w Unii Europejskiej. Czynniki zewnętrzne to globalny proces umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i jego konsekwencje. W rozważaniach czynników wewnętrznych uwzględniono Strategię Lizbońską oraz Proces Boloński - można powiedzieć, że systemy edukacji w Unii Europejskiej będą rozwijać się za- równo pod wpływem czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych, w których dominować będą Strategia Lizbońska oraz Proces Boloński. Od podpisania Konwencji Bolońskiej w 2005 roku kształcenie wyższe na Ukrainie jest w stanie ciągłych zmian. Analiza nowej Ustawy Ukrainy «O szkolnictwie wyższym» umożliwiła prezentację głównych innowacji w reformowanym szkolnictwie wyższym, a także zbieżnych tendencji w polityce wobec szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej i Ukrainie.
Bibliografia
Закон України від 01.07.2014 N 1556-VII – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4. rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі Огнев’юк В.О., Сисоєва С.О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.
Стратегія реформування вищої освіти в Україні до 2020 року (Проект). – Київ, 2014. – 75с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ua/pr-viddil/1312/1390288033/1415795124/
Crosier D., Parveva T. The Bologna Process: Its impact (on higher education development) in Europe and beyond UNESCO: International Institute for Educational Planning, Paris 2013. – 88р. [Електронний ресурс]. – Ре- жим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002206/220649e.pdf
Vincent-Lancrin St. Cross-border Higher Education: Trends and Perspectives. – Higher Education to 2030, Volume 2, OECD 2009. – P. 73-80. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mfdps.si/Files/Knjizni- ca/higher%20educational%202030%20OECD.pdf
Education and Training in Europe 2020: Responses from the EU Member States. Eurydice Report. Brussels: Eurydice. – Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2013. – 114p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/163EN.pdf
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Наталія Мосьпан
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.