TOŻSAMOŚĆ SZKOŁY – SZKOŁA I RELACJE Z POZASZKOLNĄ RZECZYWISTOŚCIĄ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2014.3.9499Słowa kluczowe:
tożsamość szkoły, instytucja edukacyjna, perspektywa ewolucyjn, perspektywa kulturowaAbstrakt
Tożsamość szkoły jako instytucji edukacyjnej wyłania się ze złożonego splotu społecznych i kulturowych procesów o długiej historii. Jednym z czynników kształtujących tę tożsamość jest stosunek szkoły do doświadczanego przez uczniów w codziennym życiu świata zewnętrznego. Szkoła ogranicza uczenie się do wymagane zakresu i całkiem często oddziela poznawanie od działań wymaganych przez codzienne życie. Z tego powodu jest ona przedmiotem krytyki prowadzonej z różnych pozycji. Artykuł prezentuje wybrane stanowiska, a wśród nich poglądy Johna Deweya, a także rozważa zagadnienie tożsamości szkoły w dwóch perspektywach: ewolucyjnej i kulturowej.
Bibliografia
Autio Т., (2003) Postmodern Paradoxes in Finland. The Confinements of rationality in Curriculum Studies. In: International Handbook of Curriculum Research. W. F. Pinar (Ed.) Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, N.J.
Bruner J. S., (1971) O poznawaniu. J. Radzicki (tłum.) PIW, Warszawa.
Bruner J. S. (1978) Poza dostarczone informacje. J. Radzicki (tłum.)PWN, Warszawa.
Dewey J. (1972), Demokracja i wychowanie, Z. Doroszowa (tłum.) Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków.
Foley R. (2001) Zanim człowiek stał się człowiekiem. K. Sabath (tłum.) P IW, Warszawa. Husen T. (1979) The School in Question. A Comparative Study of School and its Future in Western Society. Oxford University Press, Oxford. Kunicki-Goldfmger W. (1993) Znikąd donikąd. PIW, Warszawa.
Ornstein A. C., Hunkins F. P. (1998) Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. K. Kruszewski (tłum.) WSiP. Warszawa.
Tomasello M, (2002) Kulturowe źródła ludzkiego poznania. J. Rączaszek (tłum.) PIW, Warszawa.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Стефан Мєшальскі
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.