THE STRUCTURE OF FUTURE DENTISTS’ FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.157163Keywords:
communication, dialogue among cultures, discourse, grammar, foreign language competence, phonetics, vocabularyAbstract
The article deals with the structure of future dentists’ foreign language competence based on the analysis of data from scientific sources on the problem of research and own pedagogical experience. In particular, its main components are distinguished as gnosiological, activity and reflexive ones. Gnoseological component characterizes the system of knowledge in speech covering linguistic, deontological and socio-cultural constituents. The linguistic one is considered as knowledge of professional vocabulary, grammar and phonetics. Deontological part is described as the complex of knowledge, skills and moral as well as educational qualities for performing professional activity.
Sociocultural constituent is defined as proper understanding of the culture of a foreign country. These constituents of gnoseological component are closely interconnected among each other. The second component of future dentists’ foreign language communicative competence is the activity one that reflects the ability to implement the acquired knowledge during practice. It consists of academic and foreign language communicative competences. The formation of foreign language communicative competence for future Dental Specialists is aimed at developing the skills of timely selection of appropriate professional terms, based not only on the content but also on the ability to grammatically correctly formulate sentences in practical speech and overcome the language barrier. In this way, the readiness of a specialist to use professional vocabulary in speech is realized. Therefore, it is expedient to introduce discursive and strategic components into the structure of the foreign language communicative competence. And the final component of foreign language structure is called reflexive element which involves the self-assessment of own achievements and the ability to increase their level.
References
Гурко О. В., Шкурко О. В. Комунікативна компетенція як система мовленнєвих іншомовних умінь та навичок (з позиції вивчення дискурсу). URL: http://lingvodnu.com.ua/arxiv-nomeriv/lingvistika- lingvokulturologiya-tom-9-2016/komunikativna-kompetenciya-yak-sistema-movlennyevix-inshomovnix- umin-ta-navichok-z-pozici%D1%97-vivchennya-diskursu/ (дата звернення: 09.07.2018).
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, навчання, оцінювання. Рекомендації.
Наук. ред. укр. видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
Задорожная О. І. Сутність поняття стратегічної компетентності в сучасній лінгводидактиці. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 2(41).
С. 105–109.
Клак І. Є. Критерії, показники та рівні сформованості професійної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови. URL: https://naub.oa.edu.ua/2017/критерії-показники-та-рівні- сформова/ (дата звернення: 15.07.2018).
Коваленко О. Формування компетентнісного підходу до вивчення іноземних мов. Іноземні мови в навчальних закладах. 2008. № 3. С. 28–34.
Козак С. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции будущих специалистов морского флота: дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2001. 224 с.
Крисак Л. В. Шляхи формування англомовної професійно-орієнтованої комунікативної компетентності.
URL: https://naub.oa.edu.ua/2015/шляхи-формування-англомовної-профес/ (дата звернення: 01.08.2018).
Кульбашна Я. А. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматології: теоретичні й методичні основи : монографія. Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. Київ : Компас, 2014. 415 с.
Маслова Т. Б. Формування дискурсивної компетенції у навчанні англійської мови для спеціальних цілей. Іншомовна освіта у вищій технічній школі: методи, підходи, технології: Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції. Київ, 27 листопада 2012 року. Київ : ТОВ «Дельта Корп», 2012.
С. 51–54.
Ткаченко Л. Комунікативна компетенція студентів – запорука професійного успіху. Лінгвометодичні концепції викладання іноземних мов у немовних вищих навчальних закладах України: зб. наук. ст. учасників Всеукр. наук.-практ. конференції. Київ., 23–24 грудня 2003 р. Редкол.: І. І. Тимошенко та ін.
Київ : Вид-во Європ. ун-ту, 2003. 583 с.
Хоменко О. В. Іншомовна підготовка студентів економічнихспеціальностей в контексті глобалізації: монографія. Київ : КНУТД, 2014. 364с.
Bachman L. Fundamental considerations in language testing. Oxford, 1990.
Canal M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Richards J. and Schmidt R., (Eds.) Language and Communication. London : Longman, 1983. P. 2–27.
Hymes D. H. On communicative competence. − Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 14621. Ikujiro Nonaka. The Knowledge-Creating Company, Harvard Business Review, November-December 2004. №4.
Р. 27−45.
Kulbashna Ya. A., Zakharova V. A. The work of project work in the process of future dentists’ foreign language competence formation. Vestnik VGMU, 2018. Vol. 17(2). P. 87–92. doi: 10.22263/2312-4156.2018.2.87 Scrivener J. Learning Teaching. London; Collins ELT, 2002. 432 p.
Thornbury S. How to teach grammar. Harlow : Longman, 1999. 182 р.
Wilkins D. Linguistics in language teaching. London : Arnold, 1972. 480 р.
Gurko, O. V., & Shkurko, O. V. (2016). Komunikatyvna kompetenciya yak systema movlennyevykh inshomovnykh umin ta navychok (z pozyciyi vyvchennya dyskursu). [Communicaive competence as the system foreign languages skills]. Retrieved from http://lingvodnu.com.ua/arxiv-nomeriv/lingvistika-lingvokulturologiya- tom-9-2016/komunikativna-kompetenciya-yak-sistema-movlennyevix-inshomovnix-umin-ta-navichok-z- pozici%D1%97-vivchennya-diskursu/ (ukr).
Zagalnoyevropejski rekomendaciyi z movnoyi osvity: vyvchennya, navchannya, ocinyuvannya [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment] (2003). Rekomendaciyi.
S.Yu. Nikolayeva (Ed.). Kyiv, Ukraine (ukr).
Zadorozhnaya, O. I. (2017). Sutnist ponyattya strategichnoyi kompetentnosti v suchasnij lingvodydaktyci [Notion’s essence of strategic competence in contemporary linguodidactics]. Naukovyj visnyk Uzhgorodskogo universytetu. Seriya: «Pedagogika. Socialna robota», 2(41), 105–109 (ukr).
Klak, I. Ye. (2017). Kryteriyi, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesijnoyi komunikatyvnoyi kompetentnosti majbutnix uchyteliv anglijskoyi movy [Criteria, rate and levels of future English teachers’ professional communicative competence formation]. Retrieved from https://naub.oa.edu.ua/2017/критерії-показники-та- рівні-сформова/ (ukr).
Kovalenko, O. (2008). Formuvannya kompetentnisnogo pidxodu do vyvchennya inozemnykh mov [Formation of competency based approach to foreign languages learning]. Inozemni movy v navchalnykh zakladakh, 3, 28–34 (ukr).
Kozak, S. (2001). Formirovanie inojazychnoj kommunikativnoj kompetencii budushhih specialistov morskogo flota [Foreign language communicative competence formation in future professionals in the navy]. Candidate’s thesis. Odesa, Ukraine (rus).
Krysak, L. V. (2015). Shlyakhy formuvannya anglomovnoyi profesijno-oriyentovanoyi komunikatyvnoyi kompetentnosti [Ways of English-speaking professional-oriented communicative competence formation].
URL: https://naub.oa.edu.ua/2015/shlyaxy`-formuvannya-anglomovnoyi-profes/ (ukr).
Kulbashna, Ya. A. (2014). Formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnikh fakhivciv iz stomatologiyi: teoretychni j metodychni osnovy [Future dentists’ professional competence formation: theoretical and methodological bases]: monografiya. Instytut vyshhoyi osvity Nacionalnoyi akademiyi pedagogichnykh nauk Ukrayiny, Nacionalnyj medychnyj universytet imeni O. O. Bogomolcya. Kyiv, Ukraine: Kompas (ukr).
Maslova, T. B. (2012). Formuvannya dyskursyvnoyi kompetenciyi u navchanni anglijskoyi movy dlya specialnykh cilej [Discursive competence formation during learning English for specific purposes]. Inshomovna osvita u vyshhij texnichnij shkoli: metody, pidxody, texnologiyi: Materialy II Mizhnarodnoyi naukovoyi konferenciyi.
Kyiv, 27 November 2012. Kyiv, Ukraine: TOV «Delta Korp», 51–54 (ukr).
Tkachenko, L. (2003). Komunikatyvna kompetenciya studentiv – zaporuka profesijnogo uspixu [The communicative competence of students as a guarantee of professional success]. Lingvometodychni koncepciyi vykladannya inozemnykh mov u nemovnykh vyshhykh navchalnykh zakladax Ukrayiny: proceedings of the All- Ukrainian Conference. Kyiv, 23–24 December 2003. I. I. Tymoshenko (Ed.). Kyiv, Ukraine: Vyd-vo Yevrop. un-tu (ukr).
Khomenko, O. V. (2014). Inshomovna pidgotovka studentiv ekonomichnykh specialnostej v konteksti globalizaciyi [Foreign language training of students of economic specialties in the context of globalization]: monografiya.
Kyiv, Ukraine: KNUTD (ukr).
Bachman, L. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford, UK (eng).
Canal, M. (1983). From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Richards J. and Schmidt R. (Eds.) Language and Communication. London, UK: Longman, 2–27 (eng).
Hymes, D. H. (2004). On communicative competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 14621.
Ikujiro Nonaka. The Knowledge-Creating Company, Harvard Business Review, November-December, 4, 27−45. (eng).
Kulbashna, Ya. A., & Zakharova, V. A. (2018). The work of project work in the process of future dentists’ foreign language competence formation. Vestnik VGMU, 17(2), 87–92. doi: 10.22263/2312-4156.2018.2.87 (eng).
Scrivener, J. (2002). Learning Teaching. London, UK; Collins ELT (eng).
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, UK: Longman (eng).
Wilkins, D. (1972). Linguistics in language teaching. London, UK: Arnold (eng).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ярослава Кульбашна, Валерія Захарова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.