DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SECONDARY SCHOOL IN CONDITIONS OF THE INTEGRATION INTO THE EUROPEAN EDUCATION SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.9499

Keywords:

Institutions of secondary education, European space of education, educational environment, development of educational environment, multiculturalism, bilingual learning

Abstract

The article analyzes the development priorities of the educational environment of secondary education schools in Ukraine as the basis of integration into the European educational space. The article lists priority tasks of modern Ukrainian secondary education, which execution will contribute to the successful integration into the European educational space. Directions of the state policy Ukraine on development of secondary education in accordance with the law was considered. It is need to promote the development of multiculturalism in general secondary education, which helps prepare modern youth to intercultural cooperation and communication with different cultures, religions, nationalities in terms of integration into the global educational space. However, this process requires improvement of regulatory support and development practical recommendations for its implementation. In the multicultural society to Ukraine appears the task before modern school of preparation of young people for cooperation and intercultural communication with people of different cultures, religions, nationalities. The condition of a continuous process of purposeful socialization of individual in the modern globalized world became multicultural education. It was determined that one of the directions of realization of polycultural education as a continuous process of purposeful socialization of individual in the European is the implementation of bilingual learning in institutions of secondary education in Ukraine. The results of carried out experiment regarding the introduction the bilingual learning, which confirmed the hypothesis that bilingual learning contributes not only to improve the overall students’ language competence, but also increases the level of educational achievements.

Author Biographies

Olga Ivanytska, NTU «KPI», Victory Avenue, 37, 03056 Kyiv, Ukraine

Doctor of Public Administration, Professor, Professor of Theory and Practice Management

Sergey Red’ko, Borys Grinchenko Kyiv University, st. Bulvarno-Kudriavska, 18/2, 04053 Kyiv, Ukraine

assistant professor of department of management, PhD of psychological sciences

Alla Panchenko, Borys Grinchenko Kyiv University, st. Bulvarno-Kudriavska, 18/2, 04053 Kyiv, Ukraine,

assistant professor of department of management Borys Grinchenko Kyiv University, PhD of Public Administration

References

Здіорук С. І. Формування єдиного відкритого освітньо-наукового простору України: оптимальне використання засобів забезпечення випереджального розвитку (аналітична доповідь) / С. І. Здіорук, А. Ю. Іщенко, М. М. Карпенко. – К.: 2011. – 43 с. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/597/

Ковалинська І. В. Вимоги до професійних компетентностей викладача в контексті полікультурної освіти / І. В. Ковалинська // Педагогічна освіта. Scientific Journal «ScienceRise». – 2016. – №2/5(19). – с. 36-40, DOI: http://dx.doi.org/10.15587/2313-8416.2016.60889

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. / В. Г. Кремінь. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року / Указ Президента України від 25.06.2013 р. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Саух П. Ю. Сучасна освіта: портрет без прикрас (між негативною креативністю ідей і українською вестернізацією) / П. Ю. Саух // Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси: наук.пр. / за матер. Першої Всеукр. наук.-практ. конф. «Освітологія – науковий напрям інтегрованого пізнання освіти». – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – С.62-74.

Сафонова В. В. Билингвальные образовательные программы как инструмент обновления содержа- ния языкового школьного образования [Електронний ресурс] / В. В. Сафонова, Н. И. Марченко. – 2011. – Режим доступу: http://www.flsmozaika.ru/document/safonova.pdf

Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: Монографія / С. О. Сисоєва. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2014. – 400 с.

Соколова І. В. Розвиток освіти в умовах полікультурного глобалізованого світу / І. В. Соколо- ва // Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси: наук.пр. / за матер. Першої Всеукр. наук.-практ. конф. «Освітологія – науковий напрям інтегрованого пізнання освіти. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – С.137-148.

Downloads


Abstract views: 327

Published

2016-10-30

How to Cite

Ivanytska, O., Red’ko, S., & Panchenko, A. (2016). DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF SECONDARY SCHOOL IN CONDITIONS OF THE INTEGRATION INTO THE EUROPEAN EDUCATION SPACE. OSVITOLOHIYA, (5), 94–99. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.9499

Issue

Section

Integration processes in the field of education