КРИХКІСТЬ, СТІЙКІСТЬ, АНТИКРИХКІСТЬ. ЯК ВІЙНА ФОРМУЄ НОВІ ВИКЛИКИ У ВИХОВАННІ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.1

Ключові слова:

антикрихкість, діти війни, життєстійкість, крихкість, ментальне здоров’я педагогів, освітнє середовище, психосоціальна підтримка, соціально-педагогічний супровід.

Анотація

У статті розглядається феномен крихкості в сучасному міжнародному та європейському дискурсі як характеристика нестійкості соціальних систем і людського буття в умовах невизначеності, конфліктів і кризових викликів. На основі аналітичних матеріалів звіту OECD «States of Fragility 2025» окреслено сутність поняття «крихкість» як поєднання підвищених ризиків і недостатніх можливостей суспільства чи держави ефективно на них реагувати. Показано, що ситуація в Україні під час війни значною мірою відповідає ознакам «життя з крихкістю», однак водночас демонструє високий рівень соціальної та психологічної стійкості, що ґрунтується на взаємній підтримці, довірі та солідарності. У контексті педагогічних досліджень проаналізовано взаємозв’язок крихкості, стійкості та антикрихкості у виховному процесі під час війни. Особлива увага приділяється формуванню життєстійкості як багатовимірної характеристики, що включає психологічні, соціальні та особистісні ресурси. Окреслено механізми розвитку життєстійкості дітей та молоді через педагогічне моделювання ситуацій небезпеки в безпечному середовищі. Окрему увагу приділено освітньому середовищу як простору формування життєстійкості дітей і молоді в умовах війни. Спираючись на дані UNICEF щодо психосоціальної уразливості дітей, автори обґрунтовали необхідність створення шкільного простору безпеки, взаємопідтримки та сенсоутворення. Показано роль педагогів в умовах війни як ключових партнерів учнів, які поєднують освітні, виховні та терапевтичні функції. Підкреслено, що підтримка ментального здоров’я й ресурсного стану вчителя через практики саморегуляції, майндфулнесу, арттерапії та творчої рефлексії є необхідною умовою стабільності навчальних та освітніх спільнот.

Посилання

Amelina, V. M. (2023). Zhyttiestiikistʹ ta sotsialʹna pidtrymka molodi: znachennia vprovadzhennia novoi posluhy [Resilience and social support of youth: The importance of implementing a new service]. In Zrostaiucha osobystistʹ u smyslotsinnostnykh obrysakh: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 23 lystopada 2023 r.) (р. 12–15). NAIR. https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Zbirnyk-23.11.2023.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine (2024). Vijna ta osvita. 2 roky povnomashtabnoho vtorhnennia: zvit za rezultatamy doslidzhennia [War and education: Two years of full-scale invasion: Research report]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/02/10/Zvit.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho-vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf

Voznesenska, O. L. (2023). Art-terapiia v chasy viiny: mozhlyvosti opanuvannia naslidkiv psykhotravm [Art therapy during wartime: Opportunities to manage the consequences of psychotrauma]. In Stratehichni orientyry osvity ta reabilitatsii v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho chasu: problemy, rishennia, perspektyvy: zbirnyk tez dopovidei Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Zaporizhzhia, 26–27 zhovtnia 2023 r.) (р. 379–381). Khortytsya National Educational and Rehabilitation Academy. https://surl.li/zycfmq

Gera, T. I. (2014). Maindfulnes-tekhnika na zaniattiakh iz psykholohii yak element psykholohichnoho suprovodu maibutnikh pedahohiv [Mindfulness technique in psychology classes as an element of psychological support for future teachers]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series “Psychological Sciences”, 2 (1), 174–179. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2014_2%281%29__34

Katsenko, A. L., Svintsytska, N. L., Sherstiuk, O. O., Hryn, V. H., Ustenko R. L., Lytovka, V. V., Bilash, V. P., Tykhonova, O. O., Tarasenko, Ya. A. (2024). Zhyttiestiikistʹ yak vnutrishnii kliuchovyi resurs osobystosti [Resilience as an internal key resource of personality]. In Psychology of development and sustainability of the individual: challenges and new opportunities: Materials of the International Scientific and Practical Conference May 23–24, 2024, dedicated to the 110th anniversary of the V. G. Korolenko Polytechnic University. (pp. 45–49). PNPU. http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D0%A2%D0%95%D0%97_%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A4.%202024_1.pdf

Kohut, I., Nikulina, O., Syrbu, O., Zheriobkina, T., & Nazarenko, Y. (2023). Viina ta osvita: Yak rik povnomashtabnoho vtorhnennia vplynuv na ukrainski shkoly [War and Education: How one year of full-scale invasion affected Ukrainian schools]. CEDOS. https://cedos.org.ua/researches/vijna-ta-osvita-yak-rik-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-vplynuv-na-ukrayinski-shkoly/

Motruk, T. O. (2023). Praktyka maindfulnes u psykhotherapevtychnii praktytsi [Mindfulness practice in psychotherapeutic practice]. Sloboda Scientific Journal. Psychology, 2, 30–34. https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.2.5

Portnytska, N., Savchenko, O., & Tychyna, I. (2025). Psykhichne zdorovia pedahohiv v umovakh viiny [Educators’ Mental Health In Wartime]. Social and Practical Psychology Journal, 5, 40–48. https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-6

Krasina, H., Havrylovska, K. (Eds.), Hurets, N., Don, O., Islam, M., Panchenko, N. (2023). Tekhniky artterapii v roboti kryzovoho psykholoha z tsyvilʹnym naselenniam v umovakh viiny [Art therapy techniques in the work of a crisis psychologist with civilians in wartime conditions]. FOP Zakharenko V. V.

Sysoieva, S. (2024). Profesionalizatsiia vchytelia v umovakh voiennoho stanu v Ukraini [Teacher professionalization under martial law in Ukraine]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2, 7–17. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.2.1

Taleb, N. N. (2021). Antykrykhkistʹ. Pro (ne)vrazlyve u realʹnomu zhytti [Antifragile: Things that gain from disorder] (M. Klymchuk, trans.). Nash Format.

Cheriezova, I., Frolova, O., & Serdiuk, N. (2024). Psykholohichni chynnyky zberezhennia mentalʹnoho zdorovia vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity v umovakh viin [Psychological Factors of Preserving the Mental Health of Teachers of Higher Education Institutions in the Conditions of War]. Scientific Bulletin of Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series “Pedagogy. Psychology”, 5, 184–189. https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.27

Dean, B. (n.d.) Vitality. Authentic Happiness. University of Pennsylvania. https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/newsletters/authentichappinesscoaching/vitality?utm_source=chatgpt.com

OECD (2025). States of fragility 2025. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/81982370-en

Shpancer, N. (2019). How Hardy Are You? The Psychology of Grace Under Pressure. Hardiness may be viewed as manifesting existential courage. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/201912/how-hardy-are-you-the-psychology-of-grace-under-pressure?utm_source=chatgpt.com

Southwick, S. M., Bonanno, G. A., Masten, A. S., Panter-Brick, C., Yehuda, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives. European Journal of Psychotraumatology, 5 (1). https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338

UNICEF (2022). Ukraine humanitarian situation report No. 24, December 2022. https://www.unicef.org/ukraine/en/documents/humanitarian-situation-report-december-2022

UNICEF (2024). Ukraine humanitarian situation report No. 38, March 2024. https://www.unicef.org/ukraine/en/documents/ukraine-humanitarian-situation-report-no-38-march-2024

Downloads


Переглядів анотації: 9

Опубліковано

2025-11-27

Як цитувати

Сисоєва, С., & Куниця, Т. (2025). КРИХКІСТЬ, СТІЙКІСТЬ, АНТИКРИХКІСТЬ. ЯК ВІЙНА ФОРМУЄ НОВІ ВИКЛИКИ У ВИХОВАННІ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ. ОСВІТОЛОГІЯ, 14(14), 7–20. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.1

Номер

Розділ

ОСВІТА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають