EXPERT ASSESSMENT AS A MANAGEMENT TOOL OF SECONDARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6570Keywords:
expertise, expert evaluation, general education, innovative methodical competence, inspection evaluation, educational examination, managementAbstract
The essence of expert evaluation as a tool for management of secondary schools has been substantiated. The content of the concepts «expertise», «expert assessment» and «education expert» has been determined. In particular, the education expertise has been offered seen as a tool that provides review, research pedagogical phenomena, processes and problems, the results of pedagogical activity and create information field for the prediction the development of the education system, provide consultative assistance to secondary schools. It has been outlined the specifics of expert assessment in general secondary education. It has been made the classification of methods expert assessment of management objects of educational institutions: individual (interviews, questionnaires, testing) and collective (method commission (production meetings, conferences, seminars, round tables), Delphi method, method of 360º, SWOT-analysis, method abstract evaluation, etc.) groups and subgroups. It has argued the necessity distinction between «diagnosis», «monitoring» and «expertise». It has determined the directions of the expert evaluation of innovative methodological competence of teachers. The phased algorithm of expert assessment in managing of secondary schools has been developed. It consists of identity object evaluation; highlight the main features of the object of the system approach; regulation time parameters; wood construction purposes; selection, evaluation, training of experts and the formation of an expert group; developing and adapting the system of indicators and evaluation criteria; selection and expert assessment research tools; collection and analysis of individual expert assessments; application of methods of obtaining coherent collective expert assessments; formulated recommendations for its practical application and making managerial decision.
References
Боднар О. С. Оцінювання ефективності управління аналітико-експертною діяльністю у сфері загальної середньої освіти регіону / О. С. Боднар // Scientific Journal «ScienceRise»: Педагогічні науки. – 2015. – №4/1(9). – С.61-65. –[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journals.uran.ua/sciencerise/article/ view/40114, DOI: 10.15587/2313-8416.2015.40114.
Галян І. М. Психодіагностика: навчальний посібник / І. М. Галян. – К.: Академвидав, 2009. – 463 с.
Лукіна Т. О. Технології діагностики та оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичні матеріали / Т. О. Лукіна. – К.: Шкільний світ, 2007. – 62 с.
Наказ МОН України «Про затвердження Порядку державної атестації дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів» від 30.01.2015 № 67. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0173-15
Ogneviuk V., Sysoieva S. Scientific direction of integrated research of education – osvitologiya / V.Ogneviuk, S.Sysoieva // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2014. – Вип. 1-2. – С.5-13.
Підласий І. П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: навчальний посібник / І. П. Підласий; Міжнародний фонд «Відродження». Міністерство освіти України. – Київ: Україна, 1998. – 343 с.
Савченко О. П., Цимбал О. Ю. Інноваційні процеси в управлінні якістю освіти України / О. П. Савченко, О. Ю Цимбал // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2013. – № 10. – С.123-126. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ savchenko_o._tsymbal_o._innovative_processes_in_the_management_of_the_quality_of_the_ukrainian_education.pdf
Соловей М. В. До питання про поняття педагогічної експертизи та її нормативно-правових основ / М. В. Соловей // Педагогічний дискурс. – 2007. – Вип. 1. – С. 132-135. – [Електронний ресурс]. – Режим до- ступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/peddysk_2007_1_30.pdf.
Сухомлинська О. В. Експертиза / Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с. – С.256-257.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ольга Іваницька, Алла Панченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.