EXPERT ASSESSMENT AS A MANAGEMENT TOOL OF SECONDARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6570

Keywords:

expertise, expert evaluation, general education, innovative methodical competence, inspection evaluation, educational examination, management

Abstract

The essence of expert evaluation as a tool for management of secondary schools has been substantiated. The content of the concepts «expertise», «expert assessment» and «education expert» has been determined. In particular, the education expertise has been offered seen as a tool that provides review, research pedagogical phenomena, processes and problems, the results of pedagogical activity and create information field for the prediction the development of the education system, provide consultative assistance to secondary schools. It has been outlined the specifics of expert assessment in general secondary education. It has been made the classification of methods expert assessment of management objects of educational institutions: individual (interviews, questionnaires, testing) and collective (method commission (production meetings, conferences, seminars, round tables), Delphi method, method of 360º, SWOT-analysis, method abstract evaluation, etc.) groups and subgroups. It has argued the necessity distinction between «diagnosis», «monitoring» and «expertise». It has determined the directions of the expert evaluation of innovative methodological competence of teachers. The phased algorithm of expert assessment in managing of secondary schools has been developed. It consists of identity object evaluation; highlight the main features of the object of the system approach; regulation time parameters; wood construction purposes; selection, evaluation, training of experts and the formation of an expert group; developing and adapting the system of indicators and evaluation criteria; selection and expert assessment research tools; collection and analysis of individual expert assessments; application of methods of obtaining coherent collective expert assessments; formulated recommendations for its practical application and making managerial decision.

References

Боднар О. С. Оцінювання ефективності управління аналітико-експертною діяльністю у сфері загальної середньої освіти регіону / О. С. Боднар // Scientific Journal «ScienceRise»: Педагогічні науки. – 2015. – №4/1(9). – С.61-65. –[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journals.uran.ua/sciencerise/article/ view/40114, DOI: 10.15587/2313-8416.2015.40114.

Галян І. М. Психодіагностика: навчальний посібник / І. М. Галян. – К.: Академвидав, 2009. – 463 с.

Лукіна Т. О. Технології діагностики та оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичні матеріали / Т. О. Лукіна. – К.: Шкільний світ, 2007. – 62 с.

Наказ МОН України «Про затвердження Порядку державної атестації дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів» від 30.01.2015 № 67. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0173-15

Ogneviuk V., Sysoieva S. Scientific direction of integrated research of education – osvitologiya / V.Ogneviuk, S.Sysoieva // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2014. – Вип. 1-2. – С.5-13.

Підласий І. П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: навчальний посібник / І. П. Підласий; Міжнародний фонд «Відродження». Міністерство освіти України. – Київ: Україна, 1998. – 343 с.

Савченко О. П., Цимбал О. Ю. Інноваційні процеси в управлінні якістю освіти України / О. П. Савченко, О. Ю Цимбал // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2013. – № 10. – С.123-126. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ savchenko_o._tsymbal_o._innovative_processes_in_the_management_of_the_quality_of_the_ukrainian_education.pdf

Соловей М. В. До питання про поняття педагогічної експертизи та її нормативно-правових основ / М. В. Соловей // Педагогічний дискурс. – 2007. – Вип. 1. – С. 132-135. – [Електронний ресурс]. – Режим до- ступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/peddysk_2007_1_30.pdf.

Сухомлинська О. В. Експертиза / Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с. – С.256-257.

Downloads


Abstract views: 121

Published

2015-10-01

How to Cite

Ivanitska, O., & Panchenko, A. (2015). EXPERT ASSESSMENT AS A MANAGEMENT TOOL OF SECONDARY SCHOOL. OSVITOLOHIYA, (4), 65–70. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6570

Issue

Section

Expert activity in the field of education