OCENIANIE EKSPERCKIE JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCĄ INSTYTUCJĄ EDUKACYJNĄ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6570

Słowa kluczowe:

ekspertyza, ekspertyza oświatowa, kierowanie, innowacyjna kompetencja metodyczna, ocena ekspercka, ocenianie eksperckie, ogolnokształcącą instytucja edukacyjna

Abstrakt

Uzasadniono potrzebę oceniania eksperckiego w kierowaniu ogólnokształcącą instytucją edukacyjną. Określono pojęcia: «ocenianie eksperckie», «ekspertyza», «ekspertyza oświatowa» i zarysowano specyfikę oceniania eksperckiego w ogólnokształcącej szkole średniej. Przeprowadzono klasyfikację metod oceniania eksperckiego w zarządzaniu instytucją edukacyjną. Udowodniono rozbieżność pojęć «diagnostyka», «monitoring» i «ekspertyza». Przeprowadzono ewaluację innowacyjnych kompetencji metodycznych nauczycieli. Przygotowano algorytm oceniania eksperckiego w zakresie kierowania ogólnokształcącą instytucją edukacyjną oraz rekomendacje praktycznego jego stosowania.

Bibliografia

Боднар О. С. Оцінювання ефективності управління аналітико-експертною діяльністю у сфері загальної середньої освіти регіону / О. С. Боднар // Scientific Journal «ScienceRise»: Педагогічні науки. – 2015. – №4/1(9). – С.61-65. –[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journals.uran.ua/sciencerise/article/ view/40114, DOI: 10.15587/2313-8416.2015.40114.

Галян І. М. Психодіагностика: навчальний посібник / І. М. Галян. – К.: Академвидав, 2009. – 463 с.

Лукіна Т. О. Технології діагностики та оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичні матеріали / Т. О. Лукіна. – К.: Шкільний світ, 2007. – 62 с.

Наказ МОН України «Про затвердження Порядку державної атестації дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів» від 30.01.2015 № 67. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0173-15

Ogneviuk V., Sysoieva S. Scientific direction of integrated research of education – osvitologiya / V.Ogneviuk, S.Sysoieva // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2014. – Вип. 1-2. – С.5-13.

Підласий І. П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: навчальний посібник / І. П. Підласий; Міжнародний фонд «Відродження». Міністерство освіти України. – Київ: Україна, 1998. – 343 с.

Савченко О. П., Цимбал О. Ю. Інноваційні процеси в управлінні якістю освіти України / О. П. Савченко, О. Ю Цимбал // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2013. – № 10. – С.123-126. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ savchenko_o._tsymbal_o._innovative_processes_in_the_management_of_the_quality_of_the_ukrainian_education.pdf

Соловей М. В. До питання про поняття педагогічної експертизи та її нормативно-правових основ / М. В. Соловей // Педагогічний дискурс. – 2007. – Вип. 1. – С. 132-135. – [Електронний ресурс]. – Режим до- ступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/peddysk_2007_1_30.pdf.

Сухомлинська О. В. Експертиза / Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с. – С.256-257.

Pobrania


Abstract views: 121

Opublikowane

2015-10-01

Jak cytować

Iwanicka, O., & Panczenko, A. (2015). OCENIANIE EKSPERCKIE JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCĄ INSTYTUCJĄ EDUKACYJNĄ. ОСВІТОЛОГІЯ, (4), 65–70. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6570

Numer

Dział

Expert activity in education