ROLA I MIEJSCE PODYPLOMOWEJ EDUKACJI W KRAJOWYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA LEKARZY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.4953Słowa kluczowe:
ciągły rozwój zawodowy, etapy nauczania lekarzy, studia podyplomowe w UkrainieAbstrakt
Autorka przedstawiła etapy edukacji medycznej w Ukrainie (6 lat kształcenia uniwersyteckiego w celu uzyskania kwalifikacji lekarskich,1-3 lata stażu do uzyskania kwalifikacji lekarza-specjalisty i poza tym możliwość szkolenia - ok. 2 lat - w celu doskonalenia kwalifikacji zawodowych w klinikach; kształcenie podyplomowe na obecnym etapie; obo- wiązkowy etap podstawowej specjalizacji w jednej z 30 specjalności w okresie stażu, który trwa od 1 do 3 lat; specyfikę procesu szkolenia stażowego, biorąc pod uwagę teoretyczną i praktyczną część działalności stażystów; cechy pośredniej i końcowej certyfikacji stażystów; specjalizację podstawową i listę obowiązkowych praktycznych umiejętności potrzeb- nych do jej opanowania; możliwości zdobywania dodatkowych kwalifikacji w danej specjalności klinicznej; możliwości uzyskania wąskich specjalności i doskonalenia się w tych dziedzinach; plan reform w kształceniu podyplomowym, w tym zmniejszających specjalności, staży oraz wprowadzenie rezydenta medycznego. Charakteryzuje obowiązkowe szko- lenia dla pre-kwalifikacji oraz potwierdzania kwalifikacji medycznych co najmniej raz na pięć lat.
Bibliografia
Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с. Поляченко Ю. В. Медична освіта у світі та в Україні: додипломна освіта, післядипломна освіта, безперервний професійний розвиток, 2005, Книгаплюс, 384.
Цехмістер Я. В. Допрофесійна підготовка учнів у ліцеї медичного профілю : теорія і практика. 2002, Наукова думка, 621.
Brennan J. Standards and Quality in Higher Education. 1997, Jessica Kingsley Publishers, 34–68.
Chen (Amy) C, Kotliar D, Drolet B. C. Medical education in the United States: do residents feel prepared? Perspect Med Educ. 2015, no. 4, 181-185, doi:10.1007/s40037-015-0194-8 (eng).
Karle H. Postgraduate Medical Education. World Federation for Medicl Education. 2003, 27 p.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Олександра Лисенко

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.