УПРАВЛІННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ОСВІТНІХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.3Ключові слова:
експеримент; заклад загальної середньої освіти; освітній процес; освітні зміни; управління; управління експериментальною діяльністюАнотація
У статті виокремлено теоретичні засади управління експериментальною діяльністю в закладі освіти в трьох вимірах, як-то: складової інноваційної діяльності, управління проєктом, теоретико-методичне спрямування діяльності закладу освіти. Окреслено український та зарубіжний досвід щодо організації управління експериментами в закладах загальної середньої освіти для покращення їх діяльності в довгостроковій перспективі з врахуванням освітніх новацій та діагностики потреб школи.
Висвітлено особливості функціонування та управління діяльністю ліцею «Престиж» м. Києва, який з 2018 р. є Школою-лабораторією для перевірки ефективності впровадження інноваційних освітніх технологій в галузі математики, фізики, інформатики Інституту педагогіки НАПН України. Ліцей став експериментальним майданчиком Всеукраїнського рівня за темою «Концептуальні засади створення навчального-інженерного середовища в ліцеї «Престиж» м. Києва». Для дослідження стану управління експериментальною діяльністю як складовою освітніх змін були використані діагностичні моделі Ліппіт-Кностера та Canvas. Визначено, що управління експериментальною діяльністю в ліцеї складається з управління окремими проєктами. Зокрема, одним із них був проєкт «Я – дослідник». Основною метою проєкту стала інтеграція математичної освіти із вивченням мови науки – англійської мови. Впровадження дослідницького методу навчання здійснювалося з використанням ІТ, STEM-технологій та застосуванням методики CLIL (Content and Language Integrated Learning) в освітньому процесі. Аргументовано можливість інтегрувати вивчення іноземної мови з іншими навчальними предметами, адаптувати методи управління проєктами (поєднання методів Six Sigma та Scrum). Оскільки в перетвореннях, що відбуваються у закладі освіти, повинні брати участь усі зацікавлені сторони, запропоноване власне бачення залученості вчителів, можливостей та потенціалу педагогічного лідерства. Результати залучення вчителів до експериментальної діяльності закладу освіти можуть слугувати досвідом для діяльності інших закладів загальної середньої освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Євдокимов В. І., Агапова Т. П., Гавриш І. В. та ін. Педагогічний експеримент. Харків: ОВС, 2001. 148 с.
Інновації як основа змін освітньої практики. Інформаційно-методичний збірник / упоряд. Г. О. Сиротенко. Полтава: ПОІППО, 2005. 160 с. URL: http://pano.pl.ua/file/book/innovac%20surotenko%201.pdf (дата звернення: 10.10.2022).
Луцюк А. М. Управлінська діяльність директора школи у дослідно-експериментальній роботі навчального закладу. Педагогічний пошук. 2015. № 4. С. 30–32.
Старченко Г. В. Управління проектами: теорія та практики. Чернігів: ЧНТУ, 2018. 306 с.
Beck-Krala E. Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Kraków: Wolters Kluwer, 2008. 163 s.
Day C., Gu Q., & Sammons P. The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly. 2016. № 52 (2). Р. 221–258. DOI: https://doi.org/10.1177/0013161X15616863
Day-Miller E. A., Easton J. O. Designing Education Projects. A comprehensive approach to Needs Assessment, Project Planning and Implementation, and Evaluation. ERIC. 2009. 99 p. URL: https://eric.ed.gov/?q=source%3A%22National+Oceanic+and+Atmospheric+Administration%22&id=ED575743 (дата звернення: 10.10.2022).
Gurinder S., & Rajesh K. The state of experimental activities in Indian school science: an investigation in to the existing problems and possible strategies. 2013. DOI: 10.13140/RG.2.2.30910.79683
Harris A. & Jones M. Teacher leadership and educational change. School Leadership & Management. 2019. № 39 (2). Р. 123–126. DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1574964
Koc A. & Bastas M. Project schools as a schoolbased management model. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET). 2019. № 6 (4). Р. 923–942. URL: http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/679 (дата звернення: 10.10.2022).
Lenz B., Wells J. & Kingston S. Transforming Schools Using Project-Based Learning, Performance Assessment, and Common Core Standards. Hoboken: Wiley, 2015. 320 р.
Lippitt, M. The Managing Complex Change Model. 1987. URL: https://www.linkedin.com/pulse/managing-complex-change-model-created-dr-mary-lippitt-franco-braun/ (дата звернення: 10.10.2022).
Logar A., Peklaj C. & Savec V. F. Effectiveness of Student Learning during Experimental Work in Primary School. Acta Chimica Slovenica. 2017. № 64. P. 661–671. DOI: http://dx.doi.org/10.17344/acsi.2017.3544
Mafra P., Lima N. & Carvalho G. S. Experimental Activities in Primary School to Learn about Microbes in an Oral Health Education Context. Journal of Biological Education. 2015. № 49 (2). P. 190–203. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2014.923485
Osterwalder A., Pigneur Y. Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera. Gliwice: Helion, 2012. 288 s.
Rusek M., Chroustová K., Bílek M. & Skřeho P. A. Conditions for Experimental Activities at Elementary and High Schools from Chemistry Teachers’ Point of View. Chemistry – Didactics – Ecology – Metrology. 2021. № 15 (1–2). P. 93–100. DOI: https://doi.org/10.2478/cdem-2020-0006
Zawadzka-Bartnik E. Moda, chwyt reklamowy czy konieczność́? –Rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. 2018. № 50/2. S. 181–195. DOI: http://dx.doi.org/10.14746/n.2018.50.2.2
References
Evdokimov, V. I., Agapova, T. P., Gavrish, I. V. et al. (2001). Pedagogichnij eksperiment [Pedagogical experiment]. OVS.
Sirotenko, G. O. (Ed.) (2005). Innovaciï yak osnova zmin osvitnoï praktiki. Informaciĭno-metodichniĭ zbirnik [Innovation as a basis for changes in educational practice. Informational and methodical collection]. POIPPO. http://pano.pl.ua/file/book/innovac%20surotenko%201.pdf
Lutsiuk, A. M. (2015). Upravlinska diyalnist direktora shkoli u doslidno-eksperimentalnij roboti navchalnogo zakladu [Managerial activity of the school director in the research and experimental work of the educational institution]. Pedagogichnij poshuk, 4, 30–32.
Starchenko, G. V. (2018). Upravlinnya proektami: teoriya ta praktiki [Project management: theory and practices]. ChNTU.
Beck-Krala, E. (2008). Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Wolters Kluwer.
Day, C., Gu, Q., & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52 (2), 221–258. https://doi.org/10.1177/0013161X15616863
Day-Miller, E. A., Easton, J. O. (2009). Designing Education Projects. A comprehensive approach to Needs Assessment, Project Planning and Implementation, and Evaluation. ERIC. https://eric.ed.gov/?q=source%3A%22National+Oceanic+and+Atmospheric+Administration%22&id=ED575743
Gurinder, S., & Rajesh, K. (2013). The state of experimental activities in Indian school science: an investigation in to the existing problems and possible strategies. 10.13140/RG.2.2.30910.79683
Harris, A. & Jones, M. (2019). Teacher leadership and educational change. School Leadership & Management, 39 (2), 123–126. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1574964
Koc, A. & Bastas, M. (2019). Project schools as a schoolbased management model. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 6 (4), 923–942. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/679
Lenz, B., Wells, J. & Kingston, S. (2015). Transforming Schools Using Project-Based Learning, Performance Assessment, and Common Core Standards. Wiley.
Lippitt, M. (1987). The Managing Complex Change Model. https://www.linkedin.com/pulse/managing-complex-change-model-created-dr-mary-lippitt-franco-braun/
Logar, A., Peklaj, C. & Savec, V. F. (2017). Effectiveness of Student Learning during Experimental Work in Primary School. Acta Chimica Slovenica, 64, 661–671. http://dx.doi.org/10.17344/acsi.2017.3544
Mafra, P., Lima, N. & Carvalho, G. S. (2015). Experimental Activities in Primary School to Learn about Microbes in an Oral Health Education Context. Journal of Biological Education, 49 (2), 190–203. https://doi.org/10.1080/00219266.2014.923485
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera. Helion.
Rusek, M., Chroustová, K., Bílek, M. & Skřeho, P. A. (2021). Conditions for Experimental Activities at Elementary and High Schools from Chemistry Teachers’ Point of View. Chemistry – Didactics – Ecology – Metrology, 15 (1–2), 93–100. https://doi.org/10.2478/cdem-2020-0006
Zawadzka-Bartnik, E. (2018). Moda, chwyt reklamowy czy konieczność́? –Rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 50/2, 181–195. http://dx.doi.org/10.14746/n.2018.50.2.2
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Людмила Ільїч, Алла Панченко, Олена Акіліна, Олена Лізунова
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.