TRAINING OF EDUCATION EXPERTS IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.5460Keywords:
Educology, education, expertise, education expertAbstract
This article presents training of education experts in Ukraine through the providing interdisciplinary program; analysis of experts training in the field of education abroad. It determines the notion of «expert» and «expertise» their content for peer education activities. Here is shown the results of a pilot study conducted in Ukraine to determine the educational community views on the necessity to provide special experts’ training in the field of education and to determine their place in the Ukrainian system of education. Here is discussed the content of the first in Ukraine interdisciplinary Master’s program «Expert activities in providing quality of education».
References
Бешелев С. Д., Гурвич Ф. Г. Экспертные оценки / С. Д. Бешелев, Ф. Г. Гурвич. – Москва: Наука, 1973. – 160 с.
Касьянова О. М. Експерт в освіті: основні характеристики, методи відбору та оцінювання / О. М. Касьянова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя, 2011. – Вип. 21 (74). – 504 с. – С. 78 – 86.
Клепко С. Ф. Наукова робота і управління знаннями: Навчальний посібник / С. Ф. Клепко. – Полта- ва: ПОІППО, 2005. – 201 с. – С. 63-64.
Литвак Б. Г. Экспертные технологии в управлении / Б. Г. Литвак. – М.: Дело, 2004. – 400 с.
Новикова Т. Г. Эксперт по инновационной деятельности в образовании / Т. Г. Новикова // Методист: Научно-методический журнал. – 2007. – № 3. – С. 6-13.
Огнев’юк В., Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Рідна школа: щомісяч. науково-пед. журн. – 2012. – № 4/5. – С. 44-51.
Оноприенко В. И., Рыжко Л. В. Экспертная деятельность как феномен культуры / В. И. Оноприенко, Л. В. Рыжко // Наука и наукознавство. – 1994. – № 1-2. – С. 150-156.
Офіційний сайт Педагогічного інституту м. Форарльберг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. ph-vorarlberg.de
Офіційний сайт Університету Тампере [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uta.fi
Педагогическое образование в университете: контекстно-биографический подход: монография / под ред. А. Л. Гаврикова, М. Н. Певзнера. – Великий Новгород: Изд-во НовГУ, 2001. – 301 с.
Проведение исследований по выявлению актуальных направлений подготовки ведущих консуль- тантов по вопросам образования (к Отчету по исполнению Государственного контракта №03.р.20.11.0026 от 12.08.2011) // Министерство образования и науки РФ, Международный институт менеджмента ЛИНК. – Том № 1.3. – 223 с.
Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. – Москва: ИНФРА-М, 1997. – 496 с.
Райхман Э. П., Азгальдов Г. Г. Экспертные методы в оценке качества товаров / Э. П. Райхман, Г. Г. Азгальдов. – М.: Экономика, 1974. – 151 с.
Симаева И. Н. Этические аспекты экспертной деятельности в образовании [Электронный ресурс] / И. Н. Симаева // Внедрение европейских стандартов и рекомендаций в системы гарантии качества обра- зования / сборник материалов шестой Всероссийской научно-практической конференции Гильдии экспер- тов в сфере профессионального образования. – Москва, 2011. – Режим доступа: http://expert-nica.ru/index. php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=203
Черепанов В. С. Экспертные оценки в педагогических исследованиях. – Москва: Педагогика, 1989. – 152 с. 16. Ядов В. А. Социологическое исследование: методология, программа, методы / В. А. Ядов. – М.: Наука, 1972. – С. 50.
Master Schulentwicklung; Studieninformation für den 5. Kurs (2014-2016) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.master-schulentwicklung.com
McBride B., Schostak Jh. An Introductory to Qualitative Research // URL: http://www.enquirylearning.net/ ELU/Issuses/Research/Res1.html
Sheerens J. Educational Evaluation, Assessment and Monitoring: A Systematic Approach // Jaap Sheerens, Cees Glas, Sally M. Thomas. – Tokyo, 2005. – 413 p.
Studienordnung für den weiterbildenden Masterstudiengang Schulentwicklung und Qualitätssicherung des Fachbereichs Erziehungswissenschaft und Psychologie der Freien Universität Berlin. – Amtsblatt der Freien Universität Berlin. – № 40. – 2013. – S. 878.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Віктор Огнев’юк, Світлана Сисоєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.