FORMATION OF THE STATE EDUCATION POLICY: SYNERGETIC ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.6975Keywords:
state education policy, synergetics, synergetic approach, openness, non-linearity, non-equilibrium, bifurcational state, self-organizationAbstract
The article is dedicated to the problems of formation of the state education policy. The trends of the evolution of views on the nature and the concept of the «state education policy» in the light of the processes of educational reform in Ukraine have been outlined. It has been proved that in the current context of globalization and internationalization, when education acquires the traits of openness and non-linearity, the principles of educational environment management and the nature of the interaction between participants of the educational process are changing, and there is an urgent need to overcome the simplistic and outdated view of the state education policy. Based on the synergetic theory of the complex open systems, there have been substantiated theoretical and methodological grounds of the process of formation of the state education policy. The essence of the application of the synergetic approach to the studied phenom enon has been considered, relying on the basic laws of synergy, openness, non-linearity, disequilibrium, chaos postulating, bifurcational states, fluctuation phenomena and the theory of selforganization. The state education policy has been considered as an open, non-linear system, which is self-organizing and self-developing and depends on the external environment and internal specifics of the development of higher education sphere in Ukraine.
References
Андрущенко В. П. Освіта, як ключовий чинник сучасних цивілізаційних процесів / В. П. Андру- щенко / Освітня політика: філософія, теорія, практика [монографія] / за ред. В. П. Андрущенка; Авт. кол.: В. П. Андрущенко, Б. І. Андрусишин, В. І. Бобрицька, Р. М. Вернидуб та ін.. – К. Вид-во НПУ імені М.П. Дра- гоманова, 2015.
Андрущенко В. П. Сучасна державна освітня політика України: спроба прогностичного аналізу / В. П. Андрущенко, Р. М. Вернидуб // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Формування державної освітньої політики: філософські, теоретичні та прикладні аспекти». – Київ, 2016. – с. 4-12 (с. 9).
Андрущенко В. П. Освітня політика (огляд порядку денного) / В. П. Андрущенко, В. Л. Савельєв. – К.: «МП Леся», 2010. – 386 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед.. наук України; гол. Ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрін-ком Інтер, 2008. – 1040 с.
Засєкіна Л. В. Психологічні засади розвитку вищої освіти в Україні / Л. В. Засєкіна // Психологічні перспективи. – 2010. Випуск 16. – с. 40-50 (с.41).
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні: інноваційний аспект. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.
Кремень В. Г. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: Монографія / В. Г. Кремень, В. В. Іллін. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 368 с.
Кушнір В. А. Системний аналіз педагогічного процесу: методологічний аспект: Монографія. / В. А. Кушнір. – Кіровоград: Видавничий центр КДПУ, 2001. – 338 с.
Лукіна Т. О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні: [монографія] / Т. О. Лукіна. – К.: Вид-во НАДУ, 2004. – 292 с.
Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К.: ТОВ «Видавниче підприємство» «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с.
Рябов С. Г. Політичні наука в Україні ХХІ століття: Стан та перспективи розвитку / С. Г. Рябов. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджменту освіти в Україні». – 2005. – 103 с.
Синергетика і творчість: монографія / За ред. В. Г. Кременя. – К: Інститут обдарованої дитини, 2014. – 314 с.
Степин В. С. Саморозвивающиеся системы и постнеоклассическая рациональность / В. С. Степин // Вопросы философии. – 2003. – №8. – с. 5-19.
Hoy W., Miskel C. Educational administration / Theory. Research and Practice. – McGraw – HillInc. – 1996. – 495 p.
Teodorovic J. Why education policies fail: multiple streams model of policymaking / Jelena Teodorovic // Зборник Института за педагошка истраживања. – Јун 2008. – Р. 22-36. DOI: 10.2298/ZIPI0801022T
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Ніна Батечко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.