QUALITY MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION SPHERE: METHODOLOGICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.156162Keywords:
higher education, quality of education, quality of higher education, education quality management, principles of education quality managementAbstract
In the article the problem of education quality management was considered in the context of general scientific methodology. The modern tendencies of implementation of higher education quality and quality management in particular, were highlighted. It is shown that the practice of implementation of quality management systems, such as the Total Quality Management, positively affects the organizational, market and financial strategies for the formation of long-term competitive advantages in higher education sphere.
The modern interpretation of the essence and basic principles of education quality management was revealed. The methodological substantiation of the phenomenon of education quality management in the context of general scientific approaches was carried out: systemic, synergistic and acmeological. Such an approach makes it possible to substantiate the quality management as a complex, open system characterized by nonlinearity of transformations, allows to predict its development, proceeding from the development of each individual to the whole system as a whole.
It is proved that methodological substantiation of quality management on the basis of general scientific approaches can become the foundation on the basis of which the national system of education quality assurance will develop its own model, inherent only to it, taking into account the system of public administration in the field of Ukraine’s higher education, educational policy, academic traditions.
References
Вікторов В. Г. Регулювання якості освіти як філософсько-освітяньська проблема : дис. … д-ра філос. наук : 09.00.10. Київ, 2006. 380 с.
Волков О. І. Системи якості вищих навчальних закладів: теорія і практика. Київ : Наукова думка. 2006. 301 с.
Джордж С., Ваймерскирх А. TQM Всеобщее управление качеством. Санкт-Петербург : Victory, 2002.
С. 16–24.
Згуровський М. З. Болонський процес – структурна реформа вищої освіти на європейському просторі. URL: http://kpi.ua/print/187 (дата звернення: 17.10.2017).
Коротков Е. Концепція якості освіти. URL: http://osvita.ua/school/manage/1342 (дата звернення: 17.10.2017).
Корсак О. Світовий тренд з вимірювання якості середньої і вищої освіти: зарубіжний і національний досвід.
Вища школа. 2017. №4. С. 73–82.
Кремень В. Г. Проблема якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін. Професійно- технічна освіта. 2014. № 4. С. 5–8.
Курдюмов С. П., Малинецький Т. Г. Новое в синергетике. Загадки мира неравновесных структур. Москва : Наука, 1996. С. 263.
Лапідус В. Всеобщее управление качеством (TQM). Москва : Высшая школа, 2003. С. 51–56.
Лісова С. В. Проблема забезпечення якості вищої освіти з позицій системного підходу. Професійно педагогічна освіта: системні дослідження : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015.
С. 160–172.
Лукіна Т. Якість освіти. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 1017–1018.
Національна Доктрина розвитку освіти. Київ : Шкільний світ, 2002. 23 с.
Сисоєва С. О., Соколова І. В. Теорія і практика вищої освіти : навч. посібник. Київ: КУ ім. Бориса Грінченка, 2016. 338 с.
Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження.
Київ : Видавничий дім «ЕКМО», 2010. С. 362.
Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя філолога за двома спеціальностями. Маріуполь : АРТ ПРЕС, 2008. С. 400.
Viktorov, V. H. (2006). Rehuliuvannia yakosti osvity yak filosofsko-osvitianska problema [Regulation of the quality of education as a philosophical and educational problem](Doctoral dissertation, Kyiv, Ukraine) (ukr).
Volkov, O. I. (2006). Systemy yakosti vyshchykh navchalnykh zakladiv: teoriia i praktyka [Systems of quality of higher education: theory and practice]. Kyiv, Ukraine: Naukova dumka (ukr).
Dzhordzh, S., & Vaimerskyrkh, A. (2002). TQM Vseobshchee upravlenye kachestvom. [TQM General Quality Management]. Saint Petersburg, Russian Federation: Victory, 16–24 (rus).
Korotkov, E. Kontseptsiia yakosti osvity [Concept of quality of education]. Retrieved from http://osvita.ua/school/ manage/1342 (ukr).
Korsak, O. (2017). Svitovyi trend z vymiriuvannia yakosti serednoi i vyshchoi osvity: zarubizhnyi i natsionalnyi dosvid [World Trend for measuring the quality of secondary and higher education: foreign and national experience]. Vyshcha shkola, 4, 73–82 (ukr).
Kremen, V. H. (2014). Problema yakosti ukrainskoi osvity v konteksti suchasnykh tsyvilizatsiinykh zmin [The problem of the quality of Ukrainian education in the context of modern civilizational changes]. Profesiino- tekhnichna osvita, 4, 5–8 (ukr).
Kurdyumov, S. P., & Malynetskyi, T. H. (1996). Novoye v synergetike. Zahadki mira neravnovesnykh struktur [New in synergy. Mysteries of the world of nonequilibrium structures]. Saint Petersburg, Russian Federation: Nauka (rus).
Lapidus, V. (2003). Vseobshcheye upravleniye kachestvom (TQM) [Universal Quality Management] (TQM). Moscow, Russian Federation: Vysshaya shkola, 51–56 (rus).
Lisova, S. V. (2015). Problema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity z pozytsii systemnoho pidkhodu [The problem of ensuring the quality of higher education from the point of view of the system approach].
Profesiino pedahohichna osvita: systemni doslidzhennia: monohrafiia. Zhytomyr, Ukraine: Vyd-vo ZhDU im.
I. Franka, 160–172 (ukr).
Lukina, T. (2008). Yakist osvity [Quality of education]. Entsyklopediia osvity [Entsyklopediia osvity]. Kyiv, Ukraine: Yurinkom Inter, 1017–1018 (ukr).
Natsionalna Doktryna rozvytku osvity [National Doctrine of Education Development] (2002). Kyiv, Ukraine: Shkilnyi svit (ukr).
Sysoieva, S. O., & Sokolova, I. V. (2016). Teoriia i praktyka vyshchoi osvity: navch. posibnyk [Theory and Practice of Higher Education: Teach. manual]. Kyiv, Ukraine: KU im. Borysa Grinchenka (ukr).
Sysoieva, S. O., & Sokolova, I. V. (2010). Problemy neperervnoi profesiinoi osvity: tezaurus naukovoho doslidzhennia: nauk. vydannia [Problems of Continuing Professional Education: Thesaurus of Scientific Research: Sciences. edition.]. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyi dim «EKMO», 362 (ukr).
Sokolova, I. V. (2008). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia filoloha za dvoma spetsialnostiamy [Professional training of a future teacher of a philologist in two specialties]. Mariupol, Ukraine: ART PRES, 400 (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ніна Батечко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.