ФЕНОМЕН МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ В КОНТЕКСТІ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.3

Ключові слова:

здоров’я, культура здоров’я, творчість, учні закладів загальної середньої освіти, художня і музична творчість.

Анотація

У статті проаналізовано феномен музичної творчості в контексті збереження здоров’я учнів в умовах воєнного стану; встановлено, що проблема впливу творчості, зокрема музичної, на здоров’я людини залишається предметом наукових досліджень вчених різних наукових галузей. Проаналізовано ключові поняття обраної для статті проблеми, зокрема «здоров’я», «культура здоров’я», розкрито потенціал музичної творчості для підтримки здоров’я та психоемоційного стану людини; зроблено висновок, що для українських дітей та молоді, дитинство і юність яких понівечені війною, творча діяльність в усіх її проявах повинна стати підтримкою, захистом, умовою адаптації до життєвих змін. Серед засобів збереження фізичного, морального, духовного здоров’я людини, утримання її психоемоційної стабільності в кризових життєвих ситуаціях чільне місце посідає творчість, реалізація людиною власного творчого потенціалу у різних видах творчої діяльності та життєтворчості. Акцентовано на тому, що участь у творчій діяльності дає людям можливість емоційного вираження та регуляції, що підвищує гнучкість реагування у стресових ситуаціях; зроблено висновок, що страх заважає реалізації творчого потенціалу людини. Мистецтво як вид творчої діяльності спроможне виступити для людини способом компенсації  власних недоліків, що є надзвичайно важливим у подоланні психоемоційних розладів учнів, які постраждали від воєнної агресії, оскільки творча діяльність на уроках мистецтва та в позаурочних колективних формах створюють атмосферу радості, задоволення, довіри, зцілюють психоемоційне здоров’я. Встановлено, що творчість, зокрема музична, може позбавити людину фізичного та емоційного болю, тому вагомого значення набуває використання музики для створення безпечного освітнього середовища.

Посилання

Boichuk, Yu. D. (Ed.) (2017). Zahalna teoriia zdorov’ia ta zdorov’iazberezhennia: kolektyvna monohrafiia [General theory of health and health care: a collective monograph]. Rozhko S. H.

Grynova, V. (2015). Muzykoterapiia yak skladova zdorov’iazberezhuvalnoi tekhnolohii vykhovannia studentskoi molodi [Music Therapy as a Component of Health Technology Espiriualidad Student Youth]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Seriia: Pedahohichni nauky, 16, 20–28. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=vpm_2015_16_5

Dobrovolska, R. (2024). Muzikoterapiya yak skladova zdorov’yazberezhuvalnoyi tehnologiyi vihovannya studentskoyi molodi [Music Therapy in the Content of Modern University Education in Austria]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series «Pedagogical Sciences», 1, 213–221. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-1-213-221

Karpenko, N. A. (2016). Psykholohiia tvorchosti: navchalnyi posibnyk [Psychology of creativity: a study guide]. LvDUVS. https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/347

Liakhova, I. N. [Formation of a student health culture (theoretical and health forming aspects)]. Scientific journal National Pedagogical Dragomanov University

Potashnyuk, I. (2016). Osnovi formuvannya kulturi zdorov’ya uchniv zagalnoosvitnih navchalnih zakladiv [Basics of Health-Improving Education of Secondary School Students]. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4 (12), 49–52. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/1138

Sysoieva, S. (2006). Osnovi pedagogichnoyi tvorchosti: Pidruchnik [Basics of pedagogical creativity: Textbook]. Millennium.

Smolyar, I., Vakhnova, A. (2017). Tehnologiyi formuvannya kulturi zdorov’ya uchniv starshoyi shkoli na urokah fizichnoyi kulturi [Technology culture of health of senior high school for physical education lessons]. Scientific review, 4 (36), 1–11. https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/1192

Statut Vsesvitnoi orhanizatsii okhorony zdorov’ia [Constitution of the World Health Organization] (1948). https://ips.ligazakon.net/document/MU46004

Surmyak, J. R., Kudryk, L. G. (2012). Psihologichni aspekti formuvannya kulturi zdorov’ya osobistosti yak skladovoyi nacionalnoyi bezpeki [Psychological Aspects of Forming of Culture of Health of Personality as to Component National Safety]. Scientific Journal of Lviv State University of Internal Affairs. Psychology, 2 (1), 165–174. http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/psychology/article/view/457

Fedko, O. A. (2009). Bahatoaspektnist poniattia zdorov’ia u suchasnii naukovii dumtsi [Multifacetedness of the concept of health in modern scientific thought]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 4. http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=76

Tsymbaliuk, S. (2016). Suchasni pidhodi do harakteristiki termina «zdorov’ya» [Modern Approaches to the Сharacterization of the Term «Health»]. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4 (36), 88–94. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/1594

Chernozhuk, Yu. H. (2010). Psykholohiia tvorchosti. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnykh VNZ [Psychology of creativity. Study guide for students of pedagogical universities]. South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1851?locale=uk

Shubina, H. (2024). Chomu tvorchist likuie: sublimatsiia prozhytoho dosvidu [hy creativity heals: sublimation of lived experience]. HUBZ. https://hubz.ua/ekspertna-dumka/chomu-tvorchist-likuye-sublimatsiya-prozhytogo-dosvidu/

Shuliar, V. (2022). Metodichni strategiyi i taktiki valeologizaciyi suchasnogo uroku/zanyattya z literaturi. Muzikoterapiya yak pedagogichna innovaciya v sistemi literaturnoyi osviti [Methodological Strategies and Tactics of Valeologization of the Modern Literature Lesson. Music Therapy as a Pedagogical Innovation within Literary Education]. Veresen, 1, 5–24. https://doi.org/10.54662/veresen.1.2022.01

Adler, A. (1923). The Practice and Theory of Individual Psychology. Routledge. https://ia801504.us.archive.org/13/items/in.ernet.dli.2015.188513/2015.188513.Thr-Practice-And-Theory-Of-Individual-Psychology.pdf

Agres, K. R., Schaefer, R. S., Volk, A., van Hooren, S., Holzapfel, A., Dalla Bella, S., Müller, M., de Witte, M., Herremans, D., Ramirez Melendez, R., Neerincx, M., Ruiz, S., Meredith, D., Dimitriadis, T., & Magee, W. L. (2021). Music, Computing, and Health: A Roadmap for the Current and Future Roles of Music Technology for Health Care and Well-Being. Music and Science, 4. https://doi.org/10.1177/2059204321997709

Fancourt, D., Garnett, C., & Müllensiefen, D. (2020). The relationship between demographics, behavioral and experiential engagement factors, and the use of artistic creative activities to regulate emotions. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. https://doi.org/10.1037/aca0000296

Quigley, N. (2023). Expressive arts in music education: A creative and integrative curriculum. HLC 611 Professional Applications of the Expressive and Creative Arts, 1. https://digitalcommons.salve.edu/paeca/1/

Osborne, N. (2017). Love, Rhythm and Chronobiology in Rhythms of Relating in Children’s Therapies: Connecting Creatively with Vulnerable Children. In S. Daniel and C. Trevarthen (Eds.), Rhythms of Relating in Children's Therapies (pp. 1–19). Jessica Kingsley Publishers.

Vysotska, O., Romanenko, N. (2022). Philosophical dimentions of the concept of health. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 1 (1), 28–33. https://doi.org/10.54891/2786-7005-2022-1-5

Downloads


Переглядів анотації: 32

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Сисоєва, С. (2024). ФЕНОМЕН МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ В КОНТЕКСТІ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ . ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 30–38. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.3

Номер

Розділ

Культурологія та соціологія освіти